Axfood ska lyfta digitala kvinnor
Axfood blir partner till initiativet Female Digital Engineer. Det är ett initiativ för att lyfta unga framstående kvinnliga civilingenjörsstudenter och skapa en plattform mellan dessa och det svenska näringslivet.
Som nyblivet partnerföretag ser Axfood fram emot ett givande samarbete, skriver företaget på sin webbplats.
Genom initiativet får Axfood möjligheten att nå kvinnliga civilingenjörsstudenter vid några av landets största lärosäten. Studenterna får i sin tur lära känna Axfood som bolag och få en inblick i vilka jobbmöjligheter som koncernen erbjuder, bland annat på IT-avdelningen som i dag består av drygt 200 medarbetare.
– Det ska bli så roligt att visa upp bredden i vår koncern och få möjlighet till utbyten med Sveriges framtid på digitaliseringsområdet. För oss är det ett oerhört viktigt område för att vi ska kunna fortsätta vara en innovativ koncern i framkant inom dagligvaruhandeln. Mångfald är viktigt för att få nya infallsvinklar och öka innovationen. Därför går vi med som partner till Female Digital Engineer, säger Monica Längbo, HR-direktör på Axfood, i en kommentar.
Female Digital Engineer är ett program för kvinnliga civilingenjörsstudenter som är intresserade av att driva och forma digitaliseringen. Programmet är personligt utvecklande och ger nära kontakt med partnerbolagen, till exempel genom exklusiva partnerbesök.
Programmet är till för alla kvinnliga civilingenjörsstudenter som läser år 4 eller 5, oavsett inriktning och som är intresserade av att lösa problem med hjälp av digital innovation.
Utöver Axfood är sedan tidigare H&M, Avanza, Assa Abloy och Evry partnerföretag till Female Digital Engineer.