23948sdkhjf

Icas nya butikskoncept – följ med in

30-35 procent av försäljningen är färdigmat.

Icas nya färdigmatskoncept som testas i Ica Nära Triangeln i Malmö har fått en flygande start och handlaren Apostolia Tsalidou är inte förvånad.

Jag jobbade som konsultchef med konceptet hos Ica centralt innan jag tog över butiken så jag hade god insyn. Dessutom är det en modell som bara kommer att öka eftersom färdigmat är framtiden, säger hon till Fri Köpenskap.

Butiken ligger i köpcentrumet Triangeln i Malmö och har två olika ingångar. En från gatan och en från köpcentrumet. Totalt rör det sig om 425 kvadratmeter säljyta plus omkring 100 kvadratmeter servering med sittplatser. Butiken öppnade den 8 maj i år.

– Det har gått enligt förväntningarna men mina förväntningar var väldigt högt ställda så starten har absolut varit bra.

I mitten av butiken ligger ett öppet kök där kunderna kan beställa pizza eller ta för sig från grytor med dagens rätter. Mellan 700 till 1000 luncher och middagar säljs varje dag.

– Men om vi också ska räkna in de mindre rätterna som pizzaslicar och piroger så blir siffran snarare 1 500, berättar Apostolia Tsalidou.

Därutöver finns salladsbar och ett omfattande utbud av mackor och andra frukost- och snacksalternativ.

Omkring 30-35 procent av försäljningen i butiken utgörs av färdigmat i olika former men även drycker, frukt och grönt är storsäljare.

– Det är mycket kompletteringshandel och sedan köper många med sig dryck till maten. De delarna var ganska väntade men sedan ha det faktiskt varit förvånansvärt många som storhandlat i butiken, berättar Apostolia Tsalidou.

Apostolia Tsalidou är handlare i butiken.

Många handlarkollegor har också intresserat sig för den nya etableringen.

– Jag har haft väldigt många intresserade kollegor på besök vilket är fantastiskt kul, berättar Apostolia Tsalidou.

Intresset bekräftas också från Icagruppens vd Per Strömberg som hyllar den nya butiken.

Vi tycker att det är en väldigt bra lösning och övertid kommer vi att sätta fler sådana här typer av butiker men många gånger är det tillsammans med handlare och sedan handlar det inte bara om helt nya butiker utan det kan också vara moduler och komponenter. Butiken vid Hansa i Malmö tar till exempel in delar av konceptet, säger han i en intervju med Fri Köpenskap.

Hur ser intresset bland handlarna ut för färdigmatslösningar?

Generellt är det ett extremt stort intresse att stärka vår position inom detta område.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141