Ica-bossen förberedd på Lidl-intåg
Sedan Lidls intåg i Litauen för några år sedan har Icas verksamhet i Baltikum, Rimi Baltic, tappat marknadsandelar i landet. Vid årsslutet 2017 kontrollerade Lidl 3 procent av dagligvaruhandeln medan Rimi Baltic stod för 8 procent.
Vid årsskiftet 2018 hade Lidl ökat sin marknadsandel till 7 procent delvis på bekostnad av Rimi Baltic som minskat sin andel till 7 procent.
Nu förbereder sig Rimi Baltic för skärpt Lidl-konkurrens även i Lettland där kedjan har sitt starkaste fäste med 28 procent av marknaden enligt bokslutet 2018.
– Vi har dragit lärdomar från Lidls intåg i Litauen och jobbat hårt med att förbereda oss i Estland och framförallt i Lettland, säger Per Strömberg, vd på Icagruppen, i en intervju med Fri Köpenskap.
En av lärdomarna har varit att mainstream och premium klarar sig relativt bra i jämförelse med andra lågprisaktörer.
– Det är bland annat därför som vi har valt att fasa ut våra lågprisvarumärken Supernetto i Lettland och Säästumarket i Estland, berättar Per Strömberg.
Totalt rör det sig om omställningar i 30-50 butiker.
– Det är alltid initialt utmanande att byta lågpriskoncept mot mer mainstream eftersom man byter ut kunder men under Rimi-varumärket kommer de att klara sig mycket bättre.
Nu förbereder Lidl sitt intåg även i Lettland men Per Strömberg är optimistisk inför att Rimi Baltic ska kunna bibehålla en god lönsamhetsnivå och skapa tillväxt.
– Vi har jobbat med vår prisbild och vår prisuppfattning och känner oss väldigt väl förberedda.
Vad blir nästa steg i förberedelserna för Lidls intåg?
– Det kan vara till exempel ytterligare utveckling av ett starkt lokalt sortiment där Lidl har svårare att mäta sig.