"Halloumiskam" påverkade försäljningen
I början av sommaren blossade debatt kring den populära Halloumiosten upp efter det att Världsnaturfonden, WWF kritiserat osten för att Cypern är det land i Europa som ger mest antibiotika till sina djur. Detta skulle bland annat leda till halloumi från Cypern inte skulle få grönt ljus i WWFs konsumentguide som släpps i höst.
Den påföljande debatten ledde bland annat till lanseringen av begreppet "halloumiskam" och det ser ut som om det även gett avtryck i försäljningen. Ica såg en viss nedgång under juli, både i jämförelse med föregående år och juni i år, det skriver TT. Även Axfood och Bergendahls såg sin försäljning minska något under perioden och Coop uppger att försäljningen minskade under den period som rapporteringen pågick för att sedan återvända till normal försäljning.
Även i producentledet har man sett en minskad försäljning under juli.
– Vi har analyserat siffrorna för juli och direkt efter rapporteringen såg vi marginellt tapp. Samtidigt sjönk temperaturerna då och det kan också varit ett resultat av vädret, eller en kombination av de två, säger Helene Rehnberg, kategori- och inköpschef på Di Luca som står bakom varumärket Zeta, en av de stora importörerna av halloumi till Fri Köpenskap.
Enligt Helene Rehnberg är Di Luca väl medvetna om den stora antibiotikaanvändningen som sker i sydeuropa och att det är ett område som de jobbat aktivt med i flera år. Enligt henne är det olyckligt att halloumin fått klä skott för ett större problem som framförallt finns inom köttproduktionen.
– Skulle det finnas minsta rest av antibiotika i mjölken så koagulerar den inte så ost är inte det stora problemet, säger hon.
Att bönder på Cypern använder sig av stora mängder antibiotika är sant, men det finns inga siffror som visar exakt hur den fördelningen ser ut mellan de olika djurslagen och i vilken grad det gäller mjölkkor.
Men om försäljningen gick neråt för de stora kedjorna så gick det desto bättre för de mindre gårdsmejerierna som producerar liknande grillost.
– Det har varit helt galet. Det har blivit ett sådant uppsving att kunderna betalar fyra gånger mer i pris för denna än vad den cypriotiska osten kostar. De köper så gigantiskt mycket, säger Maria Tuvesson Lindgren på Soldattorpets mejeri i Hyby, ett par mil utanför Malmö till TT.
I början av året registrerade föreningen Sveriges Gårdsmejerier det varumärkesskyddade namnet eldost för sin ost och mellan 20 och 30 gårdsmejerier beräknas idag sälja grillost under det namnet.