Mulet väder dämpar butikernas optimism
Dagligvaruhandelns tro på framtiden sjönk under juli månad i samband med att vädret skiftade från solsken och värme till moln och regn, det framgår av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.
Totalt minskade tron i dagligvaruhandeln med 5,5 procent vilket innebar att tron nu hamnade under index på en nivå av 98,2 där indexnivån är 1000. Samtidigt ökade tron i sällanköpshandeln med 9 procent, vilket är ett skifte från juni där det var dagligvaruhandlarna som ökade i optimism och sällanköpshandeln som backade.
– Bland dagligvaruhandlarna minskade optimismen i takt med att sommarvärmen försvann. Sällanköpsvaruhandlarna var nöjdare. Semesterfirarnas shoppingintresse brukar öka när vädret sviker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.
Inte oväntat minskade framtidstron även för e-handlarna med 12,3 enheter. Men e-handlarna är trots det fortsatt optimistiska och ser ljust på framtiden då deras framtidstro hamnar på 104,3 enheter, vilket är över den neutrala nivån.
– E-handeln brukar ha svaga sommarmånader. Kunderna åker bort och beställer sällan till sommarstugan eller husvagnen. Efter oväntat goda tongångar i juni minskade sommaroptimismen till den längsta nivån som hittills har uppmätts bland e-handelsföretagen, säger Karin Johansson.