Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln
Uppemot 50 000 arbetstillfällen i den svenska detaljhandeln kan komma att försvinna fram till år 2030. För dagligvaruhandeln ser det betydligt ljusare ut. I båda de scenarior Svensk Handel tecknar upp i sin nya rapport ”Läget i handeln” ökar antalet anställda i dagligvaruhandeln, om man lägger ihop butiker och e-handel. Även antalet butiker förväntas öka något.
Svensk Handel och dess chefsekonom Johan Davidson antar att e-handelsutvecklingen för livsmedel kommer att skugga den brittiska utvecklingen, med cirka 7 års fördröjning, men har ändå skrivit ner prognoserna något från förra årets rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet 2.0”. Nur räknar man med 10 respektive 15 procents e-handelsandel 2030. I den förra rapporten räknade man med samma nivåer redan 2025.
Nytt i årets rapport är också att man har analyserat hur en långvarig lågkonjunktur skulle påverka den svenska handeln.
– I och med att handelns tillväxtsiffror varit lägre än de svenska hushållens konsumtionsökningar de senaste åren skulle en utdragen lågkonjunktur likt den danska slå hårt mot den svenska handeln, säger Johan Davidson.
En utdragen lågkonjunktur skulle kunna kosta handeln 180 miljarder kronor i omsättning och hota 50 000 jobb i detalj- och partihandel.
Det är utöver de uppemot 50 000 jobb som redan är hotade i detaljhandeln.
– Hushållens utsikter för konsumtion är fortsatta goda men konkurrensen om kunden blir tuffare. En avgörande fråga är hur mycket av e-handeln som hamnar utomlands. Mixen mellan fysisk butik, e-handel och leveranser från Sverigebaserade lager kommer att vara ett starkt erbjudande framöver, säger Johan Davidson.
– Hastigheten i handelns omställning går snabbare än någonsin. Kunder kan enkelt jämföra varor och priser från hela världen direkt i sin mobil. När handelns spelplan snabbt ritas om är det avgörande att svenska handlare får rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.