Svag månad för dagligvaruhandeln
Den svenska dagligvaruhandeln ökade med måttliga tal under maj månad. Enligt den senaste upplagan Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel ökade den totala försäljningen med knappa 0,9 procent för branschen som helhet.
I de fysiska butikerna var ökningen ännu lägre, där ökade försäljningen i jämförelse med samma period förra året med endast 0,5 procent. E-handeln däremot fortsatte att öka i försäljning och ökade med hela 25 procent.
Enligt Svensk Dagligvaruhandel kan de svaga siffrorna ha flera orsaker. Dels var motsvarande månad förra året präglat av fint väder och ovanligt starka försäljningssiffror samt att påsken inträffade senare i år än under 2018.
– Det kan helt enkelt vara så att det gjordes så stora inköp i butik i slutet av april i samband med påsken, att behovet av nya stora inköp i butik minskade en bit in i maj, säger Daniel Liljeberg, näringspolitisk ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.