Dagligvaruhandlarna mer optimistiska
E-handlarna och dagligvaruhandlarna mer optimistiska medan sällanköpsvaruhandlarnas optimism sjönk i juni, enligt Svensk Handels Handelsbarometer.
Den blandade synen på framtiden gjorde att butikernas framtidsförväntningar sammanfattningsvis försvagades i juni. Det innebär att Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet minskar med 0,8 enheter, till 94,9.
Mest optimistiska var e-handlarna där den så kallade Framtidsindikatorn ökade med 11,1 enheter och landar på 116,6 i juni vilket var högre än under motsvarande period 2018. Även inom dagligvaruhandeln ökar framtidstron och Framtidsindikatorn ökade med 1,6 enheter till index 103,6.
- Det fina junivädret har visat att sommaren står för dörren och handlarna är splittrade i sin framtidssyn. Dagligvaruhandeln ser med tillförsikt på sommaren samtidigt som sällanköpshandeln ger en mer dyster sommarprognos. Tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet och det påverkar butikernas framtidstro, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.