E-handlarna tror på högtryck i sommar
Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online, enligt Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator.
549 svenska e-handlare har svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser flest att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning.
Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Nästan var tredje tror på en stark eller mycket stark tillväxt. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.
– Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, fortsätter Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Det är dock inte vädret utan hård konkurrens på marknaden som tippas påverka tillväxten av e-handeln mest negativt under sommarmånaderna. 35 procent anger konkurrensen som huvudfaktor medan 20 procent fruktar en varm och solig sommar mest.
Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.
Här är branscherna e-handlarna tror kommer att gå bäst under sommaren 2019:
1. Byggvaror & trädgård 30 procent
2. Sport & fritid 24 procent
3. Kläder & skor 10 procent
4. Livsmedel 9 procent
5. Skönhet & hälsa 8 procent
6. Hemelektronik & teknik, 7 procent