Nettoaffären störst under nyhetstät vår
När den sista utgåvan av Fri Köpenskap innan sommaruppehållet nu precis har distribuerats så är det läge att sammanfatta ett mycket händelserikt första halvår av 2019.
Mycket av nyhetsflödet har förstås präglats av digitaliseringen som börjat sätta allt djupare spår i dagligvarubranschen. Framför handlar det om artiklar kopplade till e-handeln och olika självutcheckningslösningar. Samtidigt rapporterar vi nästan dagligen om nya butiksöppningar. För första gången på länge kommer Coop att nettoöka antalet butiker och Lidl expanderar i en imponerande takt, inte bara i Sverige och även i Danmark, Storbritannien och USA.
Annat som genererat stort intresse är artiklar kopplade till vårens Coopfusioner, både den som blev av och den som sprack, Icas planer på att modernisera Maxikonceptet ihop med internationellt erkända byrån Blink samt den färska nyheten om att Bergendahls Food får en ny vd, när Håkan Åkerström den 1 september tar över efter Peter Lund.
Men vårens största och mest oväntade branschnyhet är ändå Coops förvärv av Nettos 163 butiker från danska Salling Group. Sällan har adrenalinet på redaktionen höjts snabbare än när Christian Wijkström meddelade att Coop Butiker och Stormarknader i ett huj växer från 240 till 400 butiker. Och de artiklar som producerades om affären den dagen klickades också som aldrig förr och resulterade i all-time-high-trafik på sajten. Frågan framåt är hur det kommer att gå att gifta ihop två så olika koncept.
Det händer bevisligen massor inom dagligvaruhandeln och Fri Köpenskaps redaktion fortsätter självklart att hålla koll på branschen även om papperstidningen nu gör uppehåll. Fortsätt att följa oss här på webben och via sociala medier som Facebook och Linkedin i väntan på nästa papperstidning som utkommer den 23 augusti.
Och tipsa oss gärna!
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.