23948sdkhjf

"Visst kan man tävla i innovationer"

Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en krönika om svårigheterna med att jämföra prestationer.

Jag (eller mina barn) har vuxit ifrån Melodifestivalen men man kan ju ändå inte undgå att varje år fascineras över det intresse som finns för tävlingen och åsikterna om att ”rätt låt vann”. Oavsett inställning till själva Mellon tycker jag att tävlande som fenomen fyller en viktig funktion eftersom den sätter fokus på något och driver utveckling inom den genre som tävlingen hålls.

I vår egen bransch förekommer en rad tävlingar som jag tycker driver utveckling. En av dessa är Årets Dagligvara som Svensk Dagligvaruhandel delar ut tillsammans med DLF och Nielsen varje år. Redan på måndag är det dags för första jurymötet i årets upplaga av Årets Dagligvara. Då träffas, förutom vi arrangörer, representanter för inköp från Axfood, Bergendahls, Coop och Ica, personer som dagligen följer försäljningen och är de allra första att notera när någon nyhet verkar ta fart på marknaden.

För att inte riskera att bli för interna har vi även med oss professor Micael Dahlen och doktorand Svetlana Kolesova, båda från Handelshögskolan. Det är alltid med stor förväntan vi ses för att ta del av de lanseringar som sett dagens ljus under det gångna året. Analysföretaget Nielsen presenterar först de lanseringar som lever upp till de kvantitativa kriterierna kring vägd distribution, tillväxt och tillväxt i kategorin. Det faktum att det är strikt kvantitativa data som lägger grunden till urvalet känns viktigt. Därefter adderar juryn kvalitativa kriterier som konsumentinsikter och innovationshöjd.

Att bedöma innovation är inte enkelt. Det genererar alltid spännande diskussioner i jurygruppen och väl där mitt i diskussionerna ställer jag mig frågan: Kan man verkligen tävla i innovation?

Går det att jämföra prestationen mellan att nå framgångar med ett linschips och en batteridriven fotfil? Är det en större prestation att nå framgång i en stor kategori med hög konkurrens än att starta ett litet nytt nischsegment? Är kanske en fossilfri plastförpackning eller en förpackning som förlänger hållbarhet eller minskar matsvinn egentligen en än större innovation i dessa tider?

Nej, det går kanske inte att helt rättvist jämföra och säga vilket som är den största innovationen. Men OM vi kan vara överens om att tävlingen går ut på att sätta fokus och ljus på vikten av att vara innovativ i vår snabbrörliga bransch, då kan nog Årets Dagligvara vara ett sätt att sporra branschen till innovativ produktutveckling. Så visst kan man tävla i innovationer …

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel (och juryordförande för Årets Dagligvara)

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093