23948sdkhjf

Kopparbergs backar

Bryggeriföretaget Kopparbergs första kvartal blev något avslaget och företaget fick se sin aktie backa med 2,6 efter att delårsrapporten för första kvartalet offentliggjorde under morgonen.

Kopparbergs kunde redovisa en backning i rörelseresultatet till 35,2 miljoner kronor, att jämföra med föregående års 38,6 miljoner för samma period. Omsättningen ökade under kvartalet till 514,5 miljoner kronor (509).

På Systembolaget håller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original ställningar inom sina segment och den brittiska marknaden är fortsatt lönsam för företaget.

– På de brittiska öarna - vår viktigaste marknad, behåller vi vår ledande position. På pubarna (on-trade) fortsätter Kopparberg Cider att vara det mest sålda varumärket på flaska. På dagligvarukedjorna (off-trade) är vi det näst mest sålda varumärket på cider och räknar vi med både öl och cider är Kopparberg idag det 6:e mest sålda varumärket, vilket är fantastiskt, skriver Peter Bronsman, vd på Kopparbergs Bryggeri i rapporten.

Den brittiska marknaden och ett stundande Brexit är ett orosmoln på mångas himmel men enligt Peter Bronsman ska Kopparbergs vara väl förberedda.

– Inför stundande Brexitförhandlingar är vi väl förberedda vad det gäller inköp, produktion och distribution så att vi kan fortsätta leverera våra produkter utan störning under de viktiga sommarmånaderna, säger han i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093