Handeln tappar framtidstro – dagligvaruhandeln tror på sommaren
Tron på framtiden avtar i både butiks- och e-handel, det framgår av Svensk Handels senaste Handelsbarometer som mäter handlarnas egna prognoser inför framtiden.
Totalt föll framtidstron för butikerna med 4,2 enheter och 3,3 enheter för e-handeln. Sällanköpshandeln sjönk mest med minus 9,2 procentenheter, samtidigt som dagligvaruhandeln faktiskt ökade med 0,9.
– Sommarhandeln brukar innebära goda tider för dagligvaruhandeln. Grillen plockas fram och ljumma sommarkvällar gör att vi unnar oss lite extra god mat på tallriken. E-handeln brukar däremot gå svagare under sommaren när fler vill vara ute i solen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Du har väl inte missat att Fri Köpenskap liveintervjuar flera branschprofiler på Retail Experience på Kistamässan i dag, onsdag?