Utmanaren: 7-Eleven ställer om till pizzerior
Fyra 7-Elevenbutiker i Göteborg och Malmö samt i Vasastan och på Södermalm i Stockholm skyltade under förra veckan om till en mer italiensk version.
Väggarna är den här veckan återställda men under förra veckan var de penslade med pizzor och namnet tillfälligt bytt till ”Sette Undici”. Ett namn som passande nog betyder sju och elva på italienska.
– Det är väldigt många som har kommit in och undrat vad som händer så det har varit ett bra sätt att komma ut med budskapet, berättar ett butiksbiträde för Fri Köpenskap.
Greppet är kopplat till en större lansering.
– Vi ville uppmärksamma att vi numera är Sveriges största pizzeria, säger 7-Elevens marknadschef Amanda Mompalao De Piro till Fri Köpenskap.
Det är första gången kedjan testar en ”take over” på svensk mark.
– Det är ett effektivt sätt att marknadsföra nyheterna eftersom våra butiker ligger i så högtrafikerade lägen.
Orsaken till greppet är en större satsning på färsk pizza i butik. Fem olika smaker både i veganska, glutenfria och vanliga modeller gräddas i butik och kan antingen hämtas eller levereras hem med hjälp av cykelbudsappen Foodora.
– Mat dryck och fika är det segment som växer starkast hos oss och därför lägger vi mycket fokus där. Vi har till och med valt att varumärkesskydda ordet ”Foodvenience”, berättar Amanda Mompalao De Piro.
Även frukostsegmentet växer starkt. Det väletablerade multipriserbjudandet ”2 för 35” där kunderna väljer bland frallor, frukter, juicer, smoothies och andra ”on the go”-måltider ökar med 20-25 procent per år.
– För oss handlar det om att hitta smarta lösningar och förenkla och försnabba kundmötet. Det gör vi med nya betallösningar, snabbare kundvarv och andra grepp. Det vi egentligen säljer är tid.
Du har väl inte missat att Fri Köpenskap liveintervjuar flera branschprofiler på Retail Experience på Kistamässan i dag, onsdag?