Axfood ångar på trots påskeffekten
Axfood ökar tillväxten och stärker resultatet i det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 11 931 Mkr (11 444) vilket är en ökning med 4,2 procent.
– Kvartalet var mycket bra som helhet. Marknadstillväxten var 0,9 procent medan vi på Axfood landade på 4,1 procent, säger vd och koncernchef Klas Balkow till Fri Köpenskap.
Rörelsemarginalen uppgick alltså till 4,1 procent (3,8).
– Detta utan draghjälp från påsken, en av årets viktigaste mathelger. Bakom utvecklingen ligger våra tydliga och särskiljande matkoncept som uppskattas av såväl befintliga som nya kunder. Vi har i kvartalet ökat besöken både till våra butiker och till vår e-handel, konstaterar Klas Balkow.
Och påsken, som i år inföll i april men under fjolåret till stor del inföll under mars har spelat en stor roll för branschens första kvartal. Enligt Svensk Dagligvaruhandels index minskade försäljningen med 2,5 procent januari-mars, uteslutande på grund av påskeffekten.
Willys fortsätter den positiva utvecklingen och ökade nettoomsättningen under det första kvartalet med 5,3 procent jämfört med samma kvartal 2018. Hemköps egenägda tappade 0,6 procent medan de franchise-drivna butikerna i stället ökade 3,7 procent och därmed summerade Hemköp på totalt 1,7 procent. Axfood Snabbgross gjorde den starkaste förändringen och ökade nettoomsättningen från 674 miljoner kronor till 730. En förändring på 8,3 procent.
I jämförbara butiker inklusive e-handel blev förändringen av butiksomsättningen de senaste 12 månaderna enligt följande:
- Willys: 4,8%
- Hemköp, egenägda: 1,0
- Hemköp franchise: 3,4
- Hemköp totalt: 2,3
- Axfood-gruppens butiksomsättning: 4,0
- Axfood Snabbgross: 9,3
I en intervju med Fri Köpenskap avslöjar vd Klas Balkow Axfoods e-handelsomsättning för första gången. Läs artikeln här.