Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker hopp
Ljusning i butikerna med höjd framtidstro, lönsamhet och anställningsvilja, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel. Och det är i sällanköpsvaruhandeln som Svensk Handel menar att framtidstron som mest spirar och återhämtat sig från låga nivåer.
Därmed så ökar den så kallade Framtidsindikatorn ökar med 5,9 enheter, till 99,9, i Handelsbarometern för april och ligger nu i linje med den neutrala nivån på 100 efter ökning för tredje månaden i rad.
Det är framförallt inom sällanköpshandeln framtidstron återfinns, där ökade förväntningarna med 8,5 procent. I dagligvaruhandeln ökade förväntningarna med 2,9 och för e-handlarna minskade faktiskt förväntningarna svagt med -0,1 procent.
– Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
I e-handel är det lönsamhetsfrågan som tynger handlarna och den samlade framtidstron, som dock är fortsatt stark, inom delbranschen sjunker något.
Förväntningarna ökar på försäljning och antal anställda i e-handeln. Detta gör sammantaget att Framtidsindikatorn för e-handlare minskar med 0,1 enheter, till 108,8.
– E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson.
Även inom dagligvaruhandeln är framtidstron ser ljusare inte minst då den försäljningsmässigt viktiga högtiden påsken står för dörren och Svensk Handel spår att svenskarna kommer att handla mat för 7,7 miljarder kronor under påskveckan.