Änglamark tar över efter Coop i hållbarhetstoppen
Coop faller från hållbarhetstronen, men nykomlingen Änglamark kniper andraplatsen efter nya ettan Ikea.
Det är några av största händelserna i den största undersökningen av hur konsumenterna uppfattar varumärkenas hållbarhetsarbete, Sustainable Brand Index.
I förra årets undersökning var det Coop som tog hem totalsegern, och var det varumärke som uppfattades som mest hållbart, alla kategorier. Nu tas den platsen över av Ikea.
Det som konsumenterna tycker Ikea är allra bäst på inom hållbarhet är hållbara material samt god kvalitet och livslängd på produkterna.
– Ytterligare en anledning till att svenskarna tycker Ikea är så hållbart är att företaget har lyckats förmedla att de just nu är inne i en omställningsprocess. Från slit och släng till en mer ansvarsfull affär med hållbara material och second-hand, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index.
Dagligvaruhandeln ligger av tradition högt i undersökningen och placerar sig åter som tvåa efter apoteksbranschen. Livsmedelsproducenterna klättrar en placering och är nu femma av de 26 ingående branscherna. Producenterna av konsumentprodukter, FMCG, abonnerar fortfarande på sistaplatsen, men även branscher som spel, logistik och flyg ligger dåligt till.
Coop har fortfarande högst anseende av dagligvarukedjorna med en fjärdeplats, snäppet före Ica på femte, men får sig slagna av egna nyligen relanserade varumärket Änglamark, som för första gången är med i undersökningen. Det kommer tvåa i totalrankingen före Lantmännen. Axfoods emv-märke Garant är också med för första gången, men får en mer blygsam placering.
– Det är en utmaning att välja ut vilka varumärken som ska vara med just bland livsmedlen, säger Erik Elvingsson Hedén. Vi mäter till exempel Ica I love eco också, men det är svårt för konsumenterna att skilja från Ica.
Hemköp förbättrar sin ranking något, men den dagligvarukedja som klättrar mest är Lidl, som tar sig upp till plats 83 på totallistan.
Netto ligger fortfarande i botten, med plats 297 av 355 deltagande varumärken. Sist av dagligvarukedjorna hamnar nykomlingen Tempo på plats 323.
Bland livsmedelsleverantörerna hittar vi efter Änglamark och Lantmännen varumärken som Kung Markatta och Arla, som bägge avancerar på listan. Polarbröds flitiga kommunicerande kring hållbarhet belönas med ett rejält kliv upp, till plats 28 från förra årets 59.
– Det är välförtjänt. De har jobbat länge med hållbarhet, men först nu börja de nå ut, säger Erik Elvingsson Hedén.
Sämst av Livsmedelsvarumärkena hamnar Pringles på plats 336.
Totalt har cirka 50 000 konsumenter i de nordiska länderna och Nederländerna intervjuats i årets undersökning, varav 18 600 i Sverige.
Generellt har de ingående varumärkenas ranking ökat något, men inte lika mycket som samtalet och intresset för hållbarhet.
– Det indikerar att konsumenterna är något mer kritiska till företagens insatser, säger Erik Elvingsson Hedén.
I de fokusgrupper som undersökningen delar in konsumenterna i är den största förändringen att den minst hållbarhetsintresserade gruppen, ”Ego”, har minskat för första gången.
– Lägstanivån när det gäller konsumentintresset för hållbarhet har höjts, konstaterar Erik Elvingsson Hedén.
Dagligvarubutiker | ||||
Placering 2019 | Företag/VM | Ranking 2019 | Placering 2018 | Ranking 2018 |
4 | Coop | 93% | 1 | 95% |
5 | ICA | 90% | 5 | 86% |
12 | Systembolaget | 81% | 8 | 77% |
33 | Willys | 61% | 39 | 52% |
51 | Hemköp | 56% | 36 | 53% |
53 | Linas matkasse | 55% | 54 | 49% |
68 | City Gross | 50% | 49 | 50% |
69 | Axfood | 50% | 65 | 47% |
83 | Lidl | 46% | 125 | 34% |
107 | Mat.se | 41% | 103 | 38% |
118 | Mathem | 40% | 114 | 35% |
184 | Middagsfrid | 32% | 156 | 30% |
297 | Netto | 23% | 260 | 21% |
323 | Tempo | 21% | ||
Consumer Goods Corporations | ||||
Placering 2019 | Företag/VM | Ranking 2019 | Placering 2018 | Ranking 2018 |
205 | Orkla | 30% | 183 | 27% |
279 | Colgate-Palmolive | 25% | 276 | 20% |
309 | Johnson & Johnson | 22% | 230 | 23% |
314 | Mars | 22% | 287 | 19% |
321 | Unilever | 21% | 313 | 16% |
345 | Procter & Gamble (P&G) | 17% | 244 | 22% |
Livsmedelsleverantörer | ||||
Placering 2019 | Företag/VM | Ranking 2019 | Placering 2018 | Ranking 2018 |
2 | Änglamark | 96% | ||
3 | Lantmännen | 94% | 3 | 92% |
7 | Kung Markatta | 84% | 12 | 75% |
9 | Arla | 83% | 18 | 70% |
10 | Saltå Kvarn | 82% | 7 | 77% |
16 | GoGreen | 79% | 10 | 76% |
19 | Skånemejerier | 74% | 16 | 73% |
24 | Axa | 65% | 31 | 56% |
28 | Polarbröd | 62% | 59 | 48% |
31 | Oatly | 61% | 46 | 51% |
35 | Norrmejerier | 60% | 20 | 66% |
37 | Kungsörnen | 59% | 29 | 57% |
40 | Ramlösa | 58% | 48 | 51% |
47 | Svenska Lantchips | 57% | 56 | 49% |
54 | Risenta | 54% | 57 | 48% |
55 | Pågen | 54% | 74 | 45% |
57 | Arvid Nordquist | 54% | 40 | 52% |
58 | Loka | 53% | 32 | 55% |
66 | Wasabröd | 51% | 41 | 52% |
72 | Kronfågel | 49% | 66 | 47% |
74 | Felix | 49% | 97 | 38% |
75 | Valio | 48% | 69 | 46% |
76 | Zoégas | 48% | 68 | 46% |
84 | Löfbergs | 46% | 84 | 41% |
86 | Scan | 45% | 99 | 38% |
90 | Skogaholm | 44% | 121 | 34% |
91 | Abba | 44% | 104 | 38% |
97 | Gevalia | 43% | 98 | 38% |
104 | Garant | 42% | ||
115 | Marabou | 40% | 91 | 39% |
117 | Findus | 40% | 82 | 42% |
123 | Frebaco | 39% | 141 | 32% |
125 | Spendrups | 39% | 179 | 28% |
127 | Zeta | 38% | 119 | 34% |
139 | Estrella | 36% | 218 | 24% |
150 | Carlsberg | 35% | 165 | 29% |
164 | Göteborgs Kex | 33% | 126 | 33% |
171 | Fazer | 33% | 212 | 25% |
174 | Kopparbergs | 33% | 166 | 29% |
178 | Santa Maria | 32% | 163 | 29% |
187 | Semper | 32% | ||
192 | Mariestads | 31% | 189 | 27% |
198 | OLW | 31% | 164 | 29% |
199 | Dafgårds | 30% | 173 | 28% |
202 | Norrlands Guld | 30% | 144 | 32% |
207 | Cloetta | 30% | 177 | 28% |
210 | Åbro | 30% | 237 | 22% |
213 | Kavli | 29% | 221 | 24% |
215 | Absolut Vodka | 29% | 195 | 26% |
222 | Barilla | 29% | 186 | 27% |
228 | Heinz | 28% | 231 | 23% |
249 | Fontana | 27% | 201 | 26% |
260 | Coca-Cola | 26% | 188 | 27% |
273 | Ballerina | 25% | 271 | 20% |
274 | Pepsi | 25% | 280 | 20% |
282 | Nestlé | 24% | 282 | 20% |
285 | Nespresso | 24% | 239 | 22% |
299 | Danone | 23% | 309 | 16% |
303 | Heineken | 23% | 223 | 24% |
307 | Oreo | 22% | 297 | 18% |
327 | Tulip | 20% | 322 | 13% |
336 | Pringles | 19% | 316 | 16% |