Matspars statistik: Här e-handlade kunderna
Ica var den kedja som ökade sin andel mest hos prisjämförelsesajten Matspar under mars månad. Sajten har 120 000 besökare i månaden och bortsett från City Gross i det närmaste full täckning i dagligvaruhandeln på nätet. Tjänsten fungerar som ett Pricerunner fast i dagligvaruhandeln. Kunden lägger upp en varukorg och får sedan prisförslag hos de olika kedjorna och butikerna. Om varor inte finns erbjuds ersättningsvaror. Fördelningen på sajten såg ut enligt följande:
Mars | Februari | |
Ica | 57.3% | 56,00 % |
Nara | 27.8% | 34,00 % |
Supermarket | 15.4% | 4,00 % |
Maxi | 8.7% | 7,00 % |
Kvantum | 5.4% | 11,00 % |
Coop | 33.5% | 34,00 % |
Mathem | 5.2% | 5,00 % |
Mat.se | 1.9% | 3,00 % |
Hemköp | 1.1% | 1,00 % |
Willys | 1.% | 1,00 % |
Statistiken representerar inte orderfördelningen av e-handeln i stort men visar vart Matspars prisjämförande kunder handlar. Ica Nära-handlarna har fortsatt en ganska dominerande roll hos Matspar vilket de tror kan kopplas till att Nära-handlare i Storstockholmsområdet kan konkurrera på samma villkor som andra format.
– Man bestämmer sina egna priser men levererar från samma centrala e-handelslager som övriga de andra formaten. En butik på en mindre ort i Mälardalen kan därmed leverera varor till innerstadskunder med konkurrenskraftiga priser, berättar Omid Ghanbari, vd på Matspar till Fri Köpenskap.
Men konkurrensen bland de olika Ica-formaten växer, menar han. Bara på en månad har Nära-handlarna tappat åtta procentenheter hos Matspar.
– Vi ser att de andra handlarna nu på allvar börjat utmana varandra med att arbeta aktivt med pris, konstaterar Omid Ghanbari.
Här är produkterna som presterade bäst hos Matspar.