23948sdkhjf

Matspars statistik: Här e-handlade kunderna

Ica var den kedja som ökade sin andel mest hos prisjämförelsesajten Matspar under mars månad. Sajten har 120 000 besökare i månaden och bortsett från City Gross i det närmaste full täckning i dagligvaruhandeln på nätet. Tjänsten fungerar som ett Pricerunner fast i dagligvaruhandeln. Kunden lägger upp en varukorg och får sedan prisförslag hos de olika kedjorna och butikerna. Om varor inte finns erbjuds ersättningsvaror. Fördelningen på sajten såg ut enligt följande:

Mars Februari
Ica 57.3% 56,00 %
Nara 27.8% 34,00 %
Supermarket 15.4% 4,00 %
Maxi 8.7% 7,00 %
Kvantum 5.4% 11,00 %
Coop 33.5% 34,00 %
Mathem 5.2% 5,00 %
Mat.se 1.9% 3,00 %
Hemköp 1.1% 1,00 %
Willys 1.% 1,00 %

Statistiken representerar inte orderfördelningen av e-handeln i stort men visar vart Matspars prisjämförande kunder handlar. Ica Nära-handlarna har fortsatt en ganska dominerande roll hos Matspar vilket de tror kan kopplas till att Nära-handlare i Storstockholmsområdet kan konkurrera på samma villkor som andra format.

Man bestämmer sina egna priser men levererar från samma centrala e-handelslager som övriga de andra formaten. En butik på en mindre ort i Mälardalen kan därmed leverera varor till innerstadskunder med konkurrenskraftiga priser, berättar Omid Ghanbari, vd på Matspar till Fri Köpenskap.

Men konkurrensen bland de olika Ica-formaten växer, menar han. Bara på en månad har Nära-handlarna tappat åtta procentenheter hos Matspar.

Vi ser att de andra handlarna nu på allvar börjat utmana varandra med att arbeta aktivt med pris, konstaterar Omid Ghanbari.

Här är produkterna som presterade bäst hos Matspar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093