Matrebellerna och Bergendahls om miljardaffären: "Bättre än tidigare"
Bergendahls Food och Matrebellerna ingår ett nytt femårsavtal som värderas till fem miljarder kronor och den totala omsättningen i butiksledet till minst 17 miljarder kronor under fem år.
Bergendahls Food och Matrebellerna har samarbetat sedan 2009. Det nya avtalet gäller fram till 2024 och innebär att Bergendahls ansvarar för inköp av stora delar i Matrebellernas sortiment och att man är direktleverantör till livsmedelskedjans samtliga butiker via sina lager i Hässleholm och Tumba.
– Väldigt lyckosamt att vi kan fortsätta vårt samarbete med en så affärsdriven samarbetspartner. Det ger inte bara ökad försäljning utan också synnergier inom sortiment, kampanjer och storköpsföredelar inom inköp, säger Mats Sjödahl, försäljningsdirektör på Bergendahls Food till Fri Köpenskap.
Det nya avtalet börjar gälla från och med årsskiftet 2019.
– Som vanligt när det gäller avtal har det varit tuffa förhandlingar men i slutänden har vi enats och båda parter är nöjda. Fantastiskt att fortsätta samarbetet med den dagligvaruaktör som är vassast på marknaden när det gäller jämförbara butiker.
Matrebellerna har totalt 36 butiker i landet.
Matrebellerna omsätter idag 3,5 miljarder kronor och ser fram mot att fortsätta att arbeta tillsammans Bergendahls Food som leverantör.
– Det är en win-win för båda parter. Jag tror på att den fria handlaren är rätt beslut på den lokala marknaden och med fortsatt samarbete får vi möjligheten att fortsätta bygga på vår affärsmodell, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna till Fri Köpenskap.
Matrebellerna möttes av viss skepsis när de bildades 2009.
– Sedan dess har vi inte backat en enda månad i jämförbara butiker vilket är helt unikt i branschen.
Kan vi vänta oss ännu starkare siffror från Matrebellerna med det nya avtalet?
– Det vågar jag inte lova eftersom konkurrensen är väldigt hård. Men avtalet är bättre än tidigare.