23948sdkhjf

Unika statistiken: Allt fler multipriser

Multipriser har blivit något av en kassako för dagligvaruhandeln. De driver merförsäljning utan att knapra alltför mycket på marginalerna.

Under 2018 ökade kedjornas multipriserbjudanden med 10 procent, visar unik statistik från Matpriskollen.

Multipriser förekommer inom hela detaljhandeln, men det är dagligvaruhandeln som driver på utvecklingen mest. Under 2018 var hela 20 procent av kedjornas dr-erbjudanden multipriser, en ökning med 10 procent från 2017, visar statistik från Matpriskollens Kampanjanalys.

– Och det är bara det som är annonserat, sedan tillkommer många lokala erbjudanden i butikerna, säger Ulf Mazur på Matpriskollen.

Statistiken visar att samtliga kedjor utom Hemköp, Tempo och ÖoB ökade sin andel av centralt annonserade multipriser under 2018. Mest ökade Icas profiler Supermarket och Nära. Procentuellt ökade Netto och Lidl sina andelar multipriserbjudanden.

– Men det är från väldigt låga nivåer, säger Ulf Mazur.

Det är uppenbart att alla aktörer på alla nivåer inom dagligvaruhandeln uppskattar multipriser som en metod att öka marginalkronorna.

Dr-bladen svämmar över av multipriserbjudanden.

Däremot är det få i den hållbarhetskänsliga branschen som tar upp multiprisernas effekt på matsvinnet. Enligt den senast tillgängliga statistiken från Naturvårdsverket stod hushållen för hela 75 procent av allt matsvinn i Sverige 2016. Hela 938 000 ton av det totala matsvinnet på 1 255 000 ton.

Visserligen är multiprisandelen lägre för färskvaror än för andra varor, 14 procent mot 20 procent, enligt statistik som Matpriskollen tog fram 2017, men det är ända många multipriserbjudanden som gäller färskvaror med begränsad hållbarhet.

Louise Ungerth, tidigare på Konsumentföreningen Stockholm, numera konsult, är en av dem som engagerat sig i frågan.

– Det är ett antagande man kan göra att multipriser driver matsvinn, säger hon. Men det har inte undersökts.

Konsumentföreningen Stockholm gjorde en stor prisundersökning 2011, där man bland annat tittade på multipriser.

– Det vi kritiserade mest då var den bristande prisinformationen, men där har jag intrycket att det har blivit bättre, säger hon.

Hon är fortsatt kritisk till den stora mängder multipriser, i synnerhet på färskvaror.

– Bröd, frukt och grönt är det som slängs mest i hushållen, säger hon.

Hon reagerar också på att det ofta är små förpackningar i multipriserbjudandena.

– Det är kanske ändå billigare att köpa en stor förpackning, om man vill ha det.

Louise Ungerth lyfter också fram flera internationella exempel på dagligvaruaktörer som agerat mot matsvinn i hushållen genom att ändra på sina multipriserbjudanden.

– Norska Kiwi hade en uppmärksammad kampanj på temat ”köp 1, betala för 1”. Brittiska Tesco har provat ”buy one, get one later”, mot en kupong. Antingen gratis eller till rabatterat pris.

Andel annonserade singelerbjudanden 2018 i dr, stortavlor, digitalt och tv.
  % multi 2018 % multi 2017 +/- ökning
TOTALT 22% 20% 10%
Coop Totalt 31% 29% 7%
Coop (Konsum+Nära) 28% 26% 8%
Stora Coop (Forum och Extra) 33% 31% 6%
Ica Totalt 31% 27% 15%
Ica Nära 32% 26% 23%
Ica Maxi 30% 29% 3%
ICA Kvantum 31% 28% 11%
Ica Supermarket 31% 23% 35%
Willys 24% 23% 4%
City Gross 21% 19% 11%
Tempo 21% 21% 0%
Ö&B 19% 19% 0%
Hemköp 15% 16% -6%
Netto 10% 6% 67%
Lidl 8% 6% 33%
Källa:
Matpriskollen Kampanjanalys
vecka 1-51 V2018
Erbjudanden som annonserats riks.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094