Coop lanserar eget unikt naturbeteskött
Coop vill öka den biologiska mångfalden och och hålla landskapen öppna - och lanserar därför naturbeteskött under eget varumärke.
Från och med veckan 15 kommer det finnas en ny sorts kött i Coops diskar som kommer från marker som varken såtts, plöjts, gödslats eller bearbetat smed maskiner på minst 20 år. Köttet kommer dessutom att hängmöras i minst två veckor.
– De här markerna klassas som Sveriges regnskog eftersom det råder ungefär lika stor artrikedom där som i regnskogarna och vi ser att allt fler av de här områdena växer igen så vi gör den här satsningen först och främst ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Majsan Pense kategorichef för kött på Coop till Fri Köpenskap.
Förutom miljö- och hållbarhetsaspekten menar Majsan Pense att köttet dessutom kommer att hålla en mycket jämnare kvalitet, vilket tros kommer ge fördelar bland konsumenter med höga krav.
– Kvalitetsmedvetna konsumenter kommer att märka den jämna kvalitet som finns här. Och jag hoppas även att några av de som slutat köpa på grund av klimatpåverkan kommer tillbaka, säger hon.
Köttet kommer att finnas som flera olika detaljer, allt från köttfärs till ryggbiff men butikerna får ha i åtanke att det bara finns en viss mängd av naturbetesköttet att tillgå, tar det slut så tar det slut. Färsen kommer dessutom att säljas på rulle, vilket är mer hållbart än andra alternativ.
Försäljningen av naturbeteskött kommer också att till viss del bli en informationskampanj då kunskapen om vad naturbeteskött är för något inte kan anses vara allmän.
– Vi kommer att vara väldigt tydliga med att det gäller just naturbeteskött och vad det är och informera om det i flera olika kanaler. Nu handlar det om att lära konsumenterna exakt vad det innebär, säger Majsan Pense.
Prismässigt kommer det nya köttet ligga någonstans mellan konventionellt och KRAV-märkt.