23948sdkhjf

Kika in Coops nya moduler – visades på mässa

Den 27 mars samlades hundratals butikschefer från Coop och leverantörer på kooperationens årliga färskvarumässa på Intra City i Upplands Väsby norr om Stockholm.

Lokalen var fullpackad med en blandning av leverantörer, både externa och Coops egna som både presenterade nyheter men även gamla klassiker. Mässan fördubblade nästan besöksantalet från förra året, då var det 600, nu närmare 1100.

I Coops EMV-sortiment fanns det en hel del nyheter, främst bland dem märktes en ny mozzarella, helt nya premium-charkuterier med svenskmärkning och guldetikett samt tofubaserad "sill".

Kött- och chark tog plats i utbudet med leverantörer som Tulip, Kronfågel, Taylor's & Jones med flera, även om flera köttfria alternativ också var med på mässan. Det sammanföll även med att Coop under dagen presenterade nyheten om att de nu kommer att börja sälja naturbeteskött.

– Köttförsäljningen har inte minskat i handeln men den har minskat på Coop och det måste vi jobba på att förbättra. Vi måste fokusera på och ta tillbaka det gapet som uppstått, sa Sirkku Erlandsson, affärschef färska varor under det föredrag som hon höll under dagen.

På mässan visade Coop även upp två av de moduler som ingår i Coops nya modulkoncept, Äta nu och Café som drog ögonen till sig. Framförallt Äta nu, ett koncept som ska ligga långt fram i butiken intresserade många med sitt snabba utbud och kaffemaskiner som påminde mer om en convenience-butik än en dagligvarubutik.

– Äta nu har ett kort kundvarv. Det finns ett antal mål till alla tider under dagen där man kanske inte har tid att gå in i hela butiken, säger Staffan Fri, projektutvecklare Foodservice på Coop.

På mässan kunde även den som ville pröva på den nya veganska glassen från Malmöbaserade Köld som lanseras i dagligvaruhandeln, växtbaserad färs från Norvida eller helt nya färdiga grönsaks- och salladsblandningar från Steglinge gård, Vidingegrönt och Everfresh.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172