23948sdkhjf

Kvalitet före bekvämlighet vid val av butik

Fri Köpenskaps chefredaktör i en ledare om ett litet men spännande trendbrott i Nielsens undersökning.

Svenskarna besöker tre livsmedelsbutiker i månaden. Mest tid och pengar läggs i supermarketbutiker. Utbudet av frukt och grönsaker, kött och chark samt mejeriprodukter är de kategorier som är viktigast för valet av butik. Det och mycket mer framgår av Nielsens Shopper Trends-rapport som nyligen presenterades på ett frukostseminarium.

Nielsen har ställt frågor till 3 000 respondenter online och fått en hel del intressanta svar. Mest spännande i mina öron är att kvalitet nu anses viktigare än bekvämlighet vid val av butik. En liten, men noterbar förändring jämfört med året innan.

Det går hand i hand med att besöken i convenience-butikerna minskade 2018. Nielsens Anna Ekström varnade dock under presentationen för att dra för stora växlar av det senare resultatet, eftersom inställningen till convenience tenderat att gå upp och ned under årens lopp.

Kunderna gillar sina butiker, och att känna och klämma på varorna. Är det tomt i hyllorna blir besvikelsen desto större. ”Vill jag ha mjölk, så vill jag att mjölken ska stå där”, konstaterade Anna Ekström.

Ica ligger som kedja högt i förhållande till övriga Europa, men det är svårt för ett format att tillfredsställa alla typer av kunder. Nielsens så kallade Store Equity Index toppas av Ica Maxi, Willys och Ica Kvantum i den ordningen.

Dagligvaruhandeln attackeras från många håll. Inte minst från lågprisbutikerna där det just nu sker en kraftig expansion. Nielsen avslöjade på seminariet att undersökningsföretaget planerar att lansera en särskild rapport för lågprishandeln. Kan bli riktigt spännande.

Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109