Bergendahls levererar till fler kunder
Bergendahls Food har haft en kraftig ökning av nya butikskunder. Det senaste året handlar det om 30 nya butiker. Det är fria kunder, det vill säga självständiga matbutiker och mindre livsmedelskedjor.
Tillsammans har de nya butikskunderna en omsättning på cirka 250 miljoner kronor, så det handlar om mindre butiker.
Detta är en ökning med mer än 50 procent jämfört med tidigare år, enligt ett pressmeddelande.
– Dessutom har vi för närvarande ett tiotal ytterligare på väg in, som vi diskuterar med just nu, säger Mats Sjödahl, inköpsdirektör på Bergendahls Food, i en kommentar.
Han tror att bakgrunden till framgången är att fler fått vetskap om Bergendahls Foods erbjudande.
– Den stora anledningen till att vi får allt fler kunder beror på att vi kan hjälpa dem med ett effektivt sortiment, bättre priser och bra kampanjprogram samt att vi har en fungerande logistik med hög servicegrad, som kan tillgodose kundernas behöv när det gäller lagerhållning och transporter. Dessutom har de fria kunderna på marknaden en positiv utveckling, säger Mats Sjödahl.
I transporten och själva leveransen har bolaget också nytta av att man liksom Axfood/Dagab kombinerar ett eget åkeri med externa transportörer.
– Vi gör det för att vi ser ett stort värde i att kunna forma medarbetarna i den egna kulturen, samtidigt som kombinationen gör att vi får en större utväxling och flexibilitet med våra externa transportörer, säger Mats Sjödahl.