Ocado och Marks & Spencer i samtal om samriskbolag
Det brittiska nätmatsbolaget Ocado, som bland annat kommer att leverera e handelsplattorm till Ica Sverige, för samtal med detaljhandelskedjan Marks & Spencer om ett samriskbolag för e-handel med dagligvaror i Storbritannien.
Det bekräftade Marks & Spenser på tisdagen i ett pressmeddelande, men bolaget uppger samtidigt att samtalen inte med säkerhet resulterar i en affär.
Den brittiska tidningen London's Evening Standard rapporterade tidigare på tisdagen att samtal förs mellan de båda detaljhandelsaktörerna. Enligt tidningen innebär affären i praktiken att Ocado delas i två delar där Marks & Spencer skulle betala upp till 900 miljoner pund för en femtioprocentig andel i det nya, gemensamma, nätmatsbolaget.
Därmed skulle alltså Ocado ta ett steg bort från den ursprungliga kärnverksamheten med nätförsäljning av dagligvaror och renodla verksamheten mot licensiering av bolagets tekniska lösningar och plattformar. En riktning som bolagets vd Tim Steiner arbetat för en tid, och de senaste åren har Ocado ingått ett licensavtal med ett antal dagligvarukedjor.
Så sent som i maj 2018 tillkännagav Ica Sverige att bolaget väljer att skrota sin befintliga e-handelsplattform och i stället ingå ett avtal med Ocado där den svenska dagligvarujätten kommer att investera 600 miljoner kronor fram till 2022 i en helautomatiserad e-handelslösning från Ocado.
Enligt London's Evening Standard behöver parterna nå ett avtal innan den 1 mars som är deadline för att aktivera en 18 månaders uppsägningsklausul med Waitrose, som levererat varor till Ocados e-handel de senaste 20 åren.
Ocados aktien steg närmare 10 procent på Londonbörsen och Marks & Spencer var upp 2,7 procent på tisdagen.