Klyftan växer med nya betallösningar
Min lokala Coopbutik tar bort alla manuella kassor och satsar på en kassazon med 19 självutcheckningskassor. Snart blir det också möjligt att göra Swish-betalningar i 20 000 kassor inom dagligvaru- och servicehandeln genom att blippa med telefonen. Samtidigt har det öppnats 130 nya kontantcenter under de tre senaste åren och ytterligare 30 ska öppnas i år. Svensken plockar fortfarande ut i snitt 740 kronor i månaden ur landets bankomater.
Som vanligt är utvecklingen lite motstridig.
Det är ingen tvekan om att förenklade betalsätt är efterfrågade. Kunderna vill att det ska gå snabbt, annars får det ofta vara. Tålamod är inte längre en dygd i vårt snabbspringande samhälle. Men frågan är om de nya betalningslösningarna förenklar för alla eller bara för vissa. En majoritet blir nöjda, men hur många exkluderas i det digitala samhället?
Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning finns det fortfarande en halv miljon svenskar som inte är uppkopplade. Ytterligare 600 000 använder internet men gör det inte varje dag. 1,5 miljoner svenskar använder inte mobilt bank-ID. Det finns alltså mer än en miljon människor i det här landet, de flesta äldre, som befinner sig på andra sidan av en växande klyfta.
Jag har inget emot självutcheckning, men mina föräldrar kommer inte att handla på ett Coop utan manuella kassor nästa gång de kommer på besök. Detta trots att de alltid varit trogna Coopkunder hemma i Norrbotten. De tycker att Swish är för komplicerat och att uttagsautomaterna är för få. Vem bryr sig om att det går fort och enkelt för dem att betala?
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.