Ica är grönast - går om Coop
Ica har efter två års andraplacering nu gått om Coop i strategikonsultföretaget Differs årliga undersökning om miljö och hållbarhet hos 100 varumärken.
Det blir första gången för Ica på förstaplatsen, även om avståndet till tvåan SJ och trean Coop inte är långt. Inom den enskilda kategorin "dagligvaruhandel" drar både Coop och Ica jämt skägg där de båda hamnar på ett resultat på 4,8 på en sjugradig skala där kunderna bedömer varumärkenas grönhet. Efter Ica och Coop är det ett visst glapp till tredje- och fjärdeplatsen som går till Willys och Hemköp respektive.
När respondenterna i undersökningen fick välja fritt var det dock Änglamark som för åttonde året i rad knep förstaplatsen, följt av Grumme och Coop.
En ny kategori för i år var kategorin "Bank" som vanns av Coop, följt av Länsförsäkringar Bank.