23948sdkhjf

Arla vände från svagt första kvartal

Hela vinsten till bönderna.

Arla Foods fick en svår början på 2018 men kunde trots det växa under året. Nettoomsättningen ökade till 10,4 miljarder euro i jämförelse med förra årets 10,3, det framgår av den senaste årsrapporten. Ökningen uppges främst på att varumärkesförsäljningen ökade med 3,1 procent.

Den så kallade Arlaintjäningen, det värde som Arla skapar till ägarna per kilo mjölk återhämtade sig och landade på 36,4 eurocent för helåret 2018. På grund av den starka balansräkningen föreslår styrelsen att hela nettoresultatet ska betalas ut till ägarna.

Utbetalningen kommer då att ske i form av 2,3 eurocent per kilo mjölk till Arlabönderna i kooperativet, i så kallad efterlikvid.

Arlas förändringsprogram Calcium som skapats med syfte att leverera åtminstone 400 miljoner euro i besparingar överträffade förväntningarna om 30 miljoner i besparingar då kostnadsbesparingarna uppgick till hela 114 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige år 2018 var 14,0 miljarder kronor (jämfört med 13,6 miljarder 2017 och 12,9 miljarder år 2016). Arla kommer, enligt styrelsens investeringsplan, att investera ungefär 450 miljoner SEK i de svenska mejerierna under 2019.

– I Sverige gör vi den största investeringen, 80 miljoner kronor, på mejeriet i Jönköping där vi investerar i ny produktionskapacitet för laktosfria produkter, säger Patrik Hansson chef Arla Sverige i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078