Matrebellerna avslutade året starkt
Matrebellen-butikerna avslutade 2018 starkt och redovisar en butiksförsäljning under det fjärde kvartalet på 930 miljoner kronor. Det är en ökning med 3,8 procent mot samma period föregående år.
Som framgår av sammanställningen nedan ökade både Matrebellerna och Bergendahsl egna City Grossbutiker mer än marknaden, som enligt nya Dagligvaruindex ökade med 2,3 procent under kvartalet, inklusive e-handel.
Matrebellerna såg sig slagna endast av Willys, som fortsätter att gå starkt, och Ica Maxi som kom tillbaka under kvartalet.
I jämförbara butiker var Matrebellernas ökning mer blygsam, 1,6 procent under fjärde kvartalet och 2,4 procent under hela året. Motsvarande siffror för Bergendahls egna butiker var 1,2 och 2,4 procent.
Av kedjor som regelbundet redovisar butiksförsäljning är det endast Ica Kvantum och Supermarket som haft svagare utveckling än marknaden på helåret.
Butiksförsäljning, ökning i procent | ||
Q4 2018 | Helår 2018 | |
Bergendahls Food inkl kunder | 3,4 | 3,5 |
Matrebellerna | 3,8 | 3,5 |
DVI inkl e-handel | 2,3 | 3,0 |
Willys | 6,0 | 6,5 |
Hemköp | 2,2 | 3,0 |
Ica Maxi | 4,6 | 4,7 |
Ica Kvantum | 3,6 | 2,3 |
Ica Supermarket | 1,5 | 2,7 |
Ica Nära | 1,9 | 4,4 |