Betaltjänster försvinner när avtal sägs upp
Kassagirot som drivs av Clearon är en tjänst där kunderna bland annat kan betala, ta ut, växla och överföra pengar. Många använder tjänsten för att exempelvis betala räkningar eller föra över pengar till utlandet.
Avtalet har nu löpt ut eller ska löpa ut i 300 av landets 460 ombud. Det skriver Östersunds-posten.
– Folk kommer att bli upprörda. Det används varje dag och är alltid en anhopning kring slutet av varje månad, när räkningarna ska betalas. Dessutom skickas pengar utomlands med tjänsten ett par gånger i veckan, säger Eric Petersson som driver bensinmacken i Brunflo till tidningen.
Han berättar att många äldre använder tjänsten men också flera mindre organisationer och företag som behöver hjälp med kontanthanteringen.
– Att avtalet sades upp kom som en överraskning kan man lugnt säga. Rent affärsmässigt är Kassagirot inte viktigt för oss men det är viktigt för bygden. Det är dåligt att man inte vill ha rikshantering på de här tjänsterna, säger Eric Petersson.
Hos Ica Nära i Ljungdalen är det inte lika allvarligt.
– Jag ska inte säga ett det är någon katastrof, det är så få som använder tjänsterna här. Det är behovet som styr och det var bara någon enstaka som betalade räkningarna men det har nog löst sig på annat sätt, säger handlaren Gudrun Åslund till Östersunds-posten.
Pontus Ellefsson, vd på Clearon, menar att för få kunder använder tjänsten för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
– Som företagsledare får man förstå utvecklingen, det är ingen dramatik i det, men många kanske inte har tänkt på vem som tar ansvar för att vi ska kunna göra rätt för oss. Vi måste ha mer stöd för att kunna ta vårt ansvar om vi ska fortsätta. Det är ju frivilligt men vill man ha någon som gör det här så får man nog vara beredd att ge oss någon form av stöd, som riksdagsutredningen även föreslagit, säger han till tidningen.