23948sdkhjf

Drabbad handlare upprörd: ”Har hon ens handlat i en butik?”

Personalen hotas återkommande av samma individer och själv har han blivit både rånad och misshandlad. Men enligt utredningen behövs inget tillträdesförbud.

Som Fri Köpenskap berättade under förra veckan har utredningen kring ett tillträdesförbud nu lämnats in till regeringen. Det har varit tydligt från justitieminister Morgan Johansson (S) att lagförslag ska tas fram oavsett men icke desto mindre har utredaren My Hedström kommit fram till att ett tillträdesförbud för butiker, simhallar och bibliotek (som förslaget avser) inte behövs.

Kriminalisering av tillträdesförbud bör användas endast i undantagsfall och avse skyddsintressen som är särskilt värdefulla. De intressen som en lag om tillträdesförbud skulle ta sikte på bedöms i allmänhet inte vara av sådan karaktär”, står det i utredningen. (Läs mer i faktarutan)

Mikael Ovrell, handlare på Ica Nära Kortedala i Göteborg, tycker att det är bra att förslag äntligen är lagt men känner sig oerhört beklämd över utredningens slutsatser.

Jag ställer mig mycket frågade till vilken verklighet man lever i när man kommer fram till den slutsatsen. Då har man verkligen inte jobbat i butik och frågan är om man ens har handlat i en butik de senaste fem åren, säger han till Fri Köpenskap.

Personalen får återkommande utstå både våld, hot och kränkande kommentarer. Själv har Mikael Ovrell blivit misshandlad och rånad i butiken vid upprepade tillfällen.

De absolut flesta av mina kunder är snälla och ärliga, men sedan finns det en liten klick individer som återkommande hotar och kränker personalen. Det här förslaget är tänkt att äntligen visa att man tar det på allvar. Att det finns någon rättslig möjlighet för oss och andra handlare i liknande situationer att kunna säga åt dessa individer att de inte är välkomna i butiken.

Butiken som Mikael Ovrell driver ligger i Kortedala. 

Morgan Johansson och flera andra ministrar har varit i kontakt med Mikael Ovrell och enligt de signaler han har fått finns en tydlig politisk majoritet att förslaget ska röstas igenom. Men han är fortfarande orolig över att utredningens slutsatser ska fläcka ned förslaget.

Det vore katastrof. Det är ett mycket efterfrågat förslag som både jag och mina kollegor behöver inte för att porta snattande ungdomar utan för att komma till bukt med organiserad brottslighet och den hotbild våra anställda tvingas stå ut med.

Oavsett utredarens åsikter är ett lagförslag lagt (se faktaruta). Enligt förslaget kan en person beläggas med förbud i upp till ett år med möjlighet till förlängning. Brott mot förbudet kan innebära böter eller fängelse i upp till sex månader. Förslaget föreslås träda i kraft 1 januari 2021.

Mikael Ovrell tycker att förslaget ligger onödigt långt fram i tiden.

Jag förstår inte varför det ska behöva bli någon långbänk. Det är ganska mycket begärt att mina anställda ska tvingas stå ut i två år till.

Han poängterar också att det är viktigt att tillträdesförbud behöver kunna bestämmas av tjänsteman på plats.

Annars är det stor risk att hela förslaget fallerar.

Tillträdesförbud måste kunna läggas av tjänsteman på plats, menar Mikael Ovrell. 

Lagförslag om tillträdesförbud från utredningen:

Trots ställningstagandet i sak lämnas, i enlighet med uppdraget, förslag till en lag om tillträdesförbud till butiker, badanläggningar och bibliotek. Regleringen innebär i huvudsak följande. En person får meddelas förbud att tillträda och vistas i en butik, badanläggning eller bibliotek, där verksamhet bedrivs som riktar sig till allmänheten. Den som bryter mot ett tillträdesförbud döms till böter eller fängelse i högst sex månader. En person kan få tillträdesförbud, om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att han eller hon kommer att begå brott på någon av de aktuella platserna eller allvarligt trakassera någon som befinner sig där. En person kan även i annat fall få tillträdesförbud till ett bibliotek om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att han eller hon där, kommer att väsentligt störa verksamheten eller orsaka betydande skada på bibliotekets egendom. Vid riskbedömningen ska särskilt beaktas om personen tidigare har begått ett brott på eller i anslutning till platsen som förbudet ska avse. Tillträdesförbud får meddelas för högst ett år men kan förlängas med som mest ett år i taget. Förbud får meddelas av allmän åklagare efter ansökan av den som äger eller förestår en rörelse på den aktuella platsen. Frågan om tillträdesförbud kan också tas upp genom att Polismyndigheten anmäler saken till åklagaren. Detta gäller under förutsättning att den som förbudet avses skydda samtycker till en sådan anmälan. Åklagarens beslut kan prövas av allmän domstol. Åklagaren får häva eller ändra ett förbud, om det på grund av ändrade förhållanden finns skäl till det.”

My Hedströms bedömning i utredningen: 

"Frågan om det bör införas en möjlighet att vid straffansvar stänga personer ute från butiker och andra liknande platser dit allmänheten har tillträde har övervägts tidigare i olika sammanhang. Senast gjorde Egendomsskyddsutredningen bedömningen att en reglering som ger möjlighet att vid straffansvar stänga ute personer från butiker inte bör införas. Utöver de i uppdraget utpekade platserna (butiker och simhallar) har utredaren även funnit skäl att överväga om en möjlighet bör finnas att vid straffansvar förbjuda personer tillträde till bibliotek. De problem vad gäller brott och andra ordningsstörningar som förekommer där påminner om situationen i butiker och simhallar. En reglering om straffsanktionerade tillträdesförbud skulle inskränka den grundlagsstadgade rörelsefriheten. När det gäller biblioteken skulle den dessutom inskränka enskildas rätt till tillgång till bibliotek. Även om dessa intressen inte kan anses utgöra något absolut hinder mot en reglering om tillträdesförbud krävs dock starka skäl härför. Kriminalisering av tillträdesförbud bör användas endast i undantagsfall och avse skyddsintressen som är särskilt värdefulla. De intressen som en lag om tillträdesförbud skulle ta sikte på bedöms i allmänhet inte vara av sådan karaktär. Som regel handlar det om brott av mindre allvarlig art än de som kontaktförbudslagen och tillträdesförbudslagen vid idrottsarrangemang tar sikte på. I viss mån är det också oklart i vilken omfattning som brott begås och hur karaktären på dessa ser ut, vilket gör det svårare att bedöma behovet av en reglering. Även om möjligheten att stänga ute personer från butiker, simhallar och bibliotek sannolikt skulle medföra att antalet brott i någon utsträckning sjunker är det troligt att effekterna är avhängigt vilka resurser som avsätts för att upprätthålla regleringen. Sammantaget anser utredaren att det inte föreligger tillräckligt starka skäl för att införa en reglering som ger möjlighet att vid straffansvar stänga ute personer från varken butiker, simhallar eller bibliotek."

Här kan du läsa hela utredningen för tillträdesförbudet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.13