Smärtsam men nödvändig process
Den senaste veckans stora nyhet är Icas besked om att 200 tjänster ska bort som en följd av den omorganisering som pågår inom Ica Gruppen. 200 tjänster kanske inte låter så mycket i en koncern som enligt den senaste årsredovisningen sysselsätter 22 137 personer, men för varje person som berörs är det smärtsamt.
I backspegeln tror jag dessutom att den ”framåtriktade organisationsförändringen” kommer att ses som ännu mer betydelsefull än den framstår i dag. Kanske är det just nu det sker, det skifte som vi i framtiden kommer att titta tillbaka på och peka ut som tidpunkten då dagligvarubranschens stålbad inleddes.
Digitaliseringen har skördat många offer i många branscher. Kommer ni ihåg Kodak? Eller när ”connecting people” var lika med Nokia? För att inte nämna alla papperstidningar och klädbutiker som stupat på vägen. För dagligvaruhandeln har effekterna av digitaliseringen inte fått några djuplodande konsekvenser. Förrän nu. Även matkunderna förväntar sig nu bekvämlighet och flexibilitet. Men för att bygga ut e-handeln krävs stora investeringar som är svåra att räkna hem. För Ica handlar det om att finansiera miljardsatsningen på ett robotiserat e-handelslager.
Ica har nu startat strukturomvandlingen. Den är nödvändig, men kommer för många att göra ont. Hur ont beror på om processen startades i tid och det kan bara historien utvisa. Övriga kedjor kommer också att tvingas till samma kostsamma omställning. Bli inte förvånade om det kommer fler tunga besked från kedjorna under det kommande året.
Mona Johansson, chefredaktör
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.