Plasten ersätts med egen påse
Om vi minns 2018 som året då det gröna ätandet tog fart, så är 2019 året då kampen mot plast börjar på riktigt. Ämnet finns redan på tapeten, till exempel med utställningar typ ”There Is No Away” som öppnade efter nyår där 7 000 plastsopor smakfullt ställts ut för att lyfta frågan.
Och folk har redan börjat ändra sitt beteende. Enligt senaste ”Food & Drink Report” från brittiska matkedjan Waitrose anger 44 procent av de svarande att de minskat delvis på sin plastkonsumtion under senaste året, lika många anger att de minskat drastiskt.
Än så länge sker detta med relativt små åtgärder, här följer några exempel: Efter kampanjer som ”The Last Plastic Straw” har det blivit mer eller mindre politiskt inkorrekt med sugrör, och Starbucks har gått ut med att de ska sluta med sugrör till år 2020, vilket motsvarar en miljard sugrör per år. Under 2018 har Waitrose helt eliminerat engångskoppar i sina caféer (52 miljoner färre plastlaminerade koppar i soporna per år) och varuhuset Selfridges har slängt ut plastflaskor med vatten ut sitt sortiment och letar andra sätt att förpacka drycker.
Att bära med sig en designad vattenflaska att fylla på har blivit en statusmarkör motsvarande en väska från Michael Kors, på Instagram finns en halv miljon inlägg taggade #waterbottle. Användningen av plastpåsar har minskat efter butikerna började ta betalt för dem, i England med 85 procent sedan 2015, i Sverige med så mycket som 35 procent under 2018 enligt Svensk Handel. Samma källa anger att 12 procent av konsumenterna numera aldrig använder plastkassar när de handlar.
Det här är bara början. För att eliminera plastpåsarna i frukt och grönt kommer ”BYOVB” att slå igenom, vilket betyder ”Bring Your Own Vegetable Bag”. På samma sätt som med vattenflaskor tar man med påsar till butikerna när man handlar och bär hem råvarorna i.
Men varför begränsa sig till en avdelning? Helt förpackningsfria butiker börjar äntligen hitta formen, som australiska ”The Source” med ett 40-tal butiker och andra koncept som amerikanska ”NADA” och ”The Fillery” samt tyska ”Unverpackt”. I Sverige finns butiken ”Gram” i Malmö.
I dessa butiker handlar man dessutom på lösvikt, vilket enligt undersökningar i snitt närmast halverar koldioxidutsläppet jämfört med att köpa som vanligt. Även delin kommer att få vänja sig med ”BYO” för take away, där maten läggs i kundernas egna lådor som sedan diskas hemma. Livsmedelsverket hälsar att det inte finns något i lagstiftningen som förbjuder detta.
Kampen mot plasten börjar nu. Är din butik redo?
Lennart Wallander är vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.