23948sdkhjf

Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Chefredaktör Mona Johansson om kraften i nudging.

Ibland behöver det inte vara så komplicerat. En brittisk butik, Rootes Grocery, flyttade den färska frukten och grönsakerna närmare entrén och vips ökade försäljningen. Att grönsaksdisken hamnade där den hamnade var dock mest en slump, butiksinnehavaren ville bara att det skulle hända något i butiken.

När forskare vid University of Warwick fick höra talas om omflyttningen i matbutiken, som ligger på campus och mestadels har studenter som kunder, bestämde de sig för att analysera försäljningen före, under och efter flytten. Och svaret var tydligt.

Trots att ingen som helst marknadsföring gjordes så ökade försäljningen med 15 procent. Ökningen höll dessutom i sig trots att grönsakerna efter ett år flyttades till en plats som var mer tillgänglig än den ursprungliga, men inte lika tillgänglig som när disken under ett drygt år låg direkt ut mot entrén. ”Det är spännande för även om vi vet att det är hälsosamt så har det varit komplicerat att få människor att öka sin frukt- och grönsakskonsumtion”, menar Oyinlola Oyebode, som lett studien.

Oyebode tror att denna simpla ”nudging” är särskilt effektiv med en ung kundkrets eftersom det vare sig begränsar valmöjligheterna eller avkrävs medvetna beslut. I mina öron låter det också ganska logiskt att färre hamnar vid grönsaksdisken om den är gömd ligger långt in i butiken. Särskilt om man bara har ett snabbt ärende.

Så alla handlare som vill medverka till en mer hälsosam och hållbar konsumtion. Nu vet ni vad ni ska göra. Flytta grönsaksdisken så nära entrén som möjligt.

Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078