23948sdkhjf

Klimatfrågan håller mig vaken på nätterna

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Som vd på Coop får jag ofta frågan om vad som är den viktigaste branschfrågan. Och det vanligaste svaret blir ofta digitaliseringen och dess följder på handeln. Men ska jag vara helt ärlig så har vi betydligt större utmaningar än så.

Näthandel, en växande restaurangbransch och konkurrenternas initiativ håller mig på tårna på dagarna, men det som håller mig vaken på nätterna är klimatfrågan.
Visst var den varma sommaren skön med mycket bad och den senaste veckans varma höst är fantastiskt vacker. Men att vi i onsdags i förra veckan slog ännu ett värmerekord med 21,4 grader i Målilla är verkligen ingenting att fira.

Sätter man det i samband med IPCC:s, senaste rapport, så är det bara att inse att vi står inför en gigantisk förändring, inte bara i dagligvaruhandeln, inte bara i näringslivet utan i hela samhället. Rapporten är skarp och sammanfattas tydligt av Johan Rockström. Vi har tio år kvar som fossilt driven ekonomi och världen måste minst halvera utsläppen mellan 2010 och 2030.

Vad innebär då detta för Coop? Vi måste accelerera våra egna insatser, driva på i klimatfrågorna i näringslivet och hjälpa våra medlemmar att välja rätt i våra butiker. Det handlar om att omsätta vår vision att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln i praktiken.

Jag är därför väldigt glad att vi nu gör vår största satsning någonsin på vårt eget varumärke Änglamark. Varumärket som vi startade efter motioner från våra miljöengagerade medlemmar för 27 år sedan är ett av våra absolut starkaste verktyg för att driva förändring, både hos bransch och konsument. Änglamark har varit med och lagt grunden för Krav-märkningen och varit drivande för en tydlig ursprungsmärkning.

Varför gör vi då en så stor förändring av ett varumärke som det senaste decenniet årligen rankas som det grönaste? Helt enkelt för att vi inte är nöjda. Jag är övertygad om att det finns en stor potential i att driva svenska konsumenter mot en mer hållbar konsumtion och det tänker vi göra till en god affär både för Coop och för planeten. Framtidens konsument tänker inte välja mellan hållbart eller prisvärt, vårt svar på det är nya Änglamark. Där vi nu vill expandera sortimentet kraftigt så att allt fler hållbara produkter hamnar i den nya generationens konsumenters varukorgar.

Klimatfrågan handlar också om att jobba med alla delar i vår verksamhet. Inte minst transporterna, där vi kommit en bra bit på väg genom att en stor del av vårt varuflöde går på tåg. Men vi måste snart ta nästa stora steg med våra landsvägstransporter. Vi kör redan idag Volvos ellastbil med varor i Göteborg och många av lastbilarna körs med HVO i tanken. Trots det står varutransporterna för 70 procent av utsläppen, så det saknas inte jobb de kommande åren på detta område.

Slutligen måste vi bli ännu bättre på samarbete. Branschens gemensamma beslut om att fasa ut den fossila plasten till 2030 är ett bra exempel. Vi kommer behöva ta fler sådana tuffa beslut de närmaste åren. Det ser jag fram emot, för om vi misslyckas med klimatfrågan spelar det ingen roll om vi vunnit e-handelsmatchen.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078