Butiksupplevelse men ingen integritet
Näthandelsjätten Alibaba är en av åtta aktörer som har en särskild licens från Kinas centralbank för att förfoga över och dela statlig information om landets internetanvändare. Samma Alibaba har lagt ner stor möda på sin retailstrategi. I korthet innebär det att digitalisera varenda del av kedjan i sina Hema-butiker.
Magasinet Forbes har besökt en Hema-butik i Beijing där sortimentet är helt datadrivet. Kött, ägg och grönsaker packas varje dag, och det som inte sålts vid dagens slut används till sallader och soppor. Den lokala butiken används även som lager. Man kan se personal röra sig i butiken och fylla upp återvinningsbara påsar med kundernas order. Varorna levereras på Scooter inom 30 minuter.
Designen styrs av skälen till varför kunderna besöker butiken. I centrum finns en fräsch skaldjurssektion eftersom kineser vill välja skaldjur själva. Priset baseras på marknadspriser och uppdateras på digitala skyltar. Kunderna skannar en QR-kod för information om när och var skaldjuren fångades. För de som vill äta dem på plats finns en restaurang med ett stort internationellt utbud av mat och vin.
Betalningen sker förstås via Aliplay. Världens största betaltjänst online sköts av Alibabas dotterbolag Ant Financial som 2015 lanserade Sesame Credit, ett rankningssystem som avgör privatpersoners möjlighet att ta snabblån, hyra bil eller söka visum i ett annat land.
Om vi är oroliga för vilken makt Facebook och Google har i väst så är det ingenting mot hur Alibaba och de kinesiska myndigheterna använder all den data de förfogar över. Ingen bryr sig om den personliga integriteten, men butiksupplevelsen blir i alla fall top-notch…
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.