Känslan avgörande för framgången
Det räcker inte att produkterna i sig är bra. Kunderna behöver känna till dem också och det är sannerligen inte lätt att tävla om uppmärksamheten i det enorma informationsflöde som vi omges av i dag. Dessutom ska varan gärna skapa en positiv känsla. Marknadsföringen har därför blivit allt viktigare.
I senaste numret av Fri Köpenskap berättar Sprillos Christina Cheng om Dirty Lemons omvandling från anonym citrondryck till trendig premiumprodukt. Ett annat intressant case är Oatly. Resumé Insikt har gjort en analys av havredryckens succéresa, som startade för fem år sedan då nytillträdda vd:n Toni Petersson ställde frågan: ”Hur fan gör man havre spännande?”.
Oatly är nu det livsstilsvarumärke som man jobbat mycket medvetet för att bli. Och det har skett utan egen marknadsavdelning. Varumärket har kommit att associeras med kaxighet, lekfullhet och en förmåga att driva med sig själv. Helt avgörande var ifrågasättandet av mjölken, och när branschorganisationen Svensk mjölk drog Oatly inför domstol användes det i PR-syfte.
Enligt creative directorn John Schoolcraft hade detta varumärkesbygge inte varit möjligt med en marknadsavdelning som fungerar som ett filter mellan byrå och vd och skapar en rädsla av att göra fel. ”Marknadsavdelningar är traditionellt inte strukturerade att vara bra kommunikationsköpare och byråer brister ibland i rådgivningen. Båda är låsta till gamla system. Detta har tyvärr lett till en del oinspirerade kampanjer”, säger Schoolcraft till Resumé Insikt. Om han har rätt är det många företag som behöver se över sitt sätt att arbeta.
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.