Här får osten ta plats
På Ica Kvantum Sollentuna lyssnar personalen på varandra - och sina kunder. Det i kombination med kunskap och ett brett samt varierat utbud är det lätt att se varför butiken vann priset som Årets ostavdelning.
– När du kokar pasta så slänger du inte kanterna, de kastar du i vattnet, det ger en härlig smak till pastan, säger Wilhelm Lundberg till en kund när denna undrar om parmesanen är äkta. Det är den så klart. Efter en kort kurs, på en minut drygt, går kunden därifrån med ett leende - och en bit parmesan.
Så jobbar hela delidisken på Ica Kvantum Sollentuna. Även mitt under den stressiga fredagsruschen tar sig personalen tid att fråga - och informera kunderna om sitt utbud. Det är ett vinnarkoncept som inte bara gäller kunderna.
– Har personalen idéer så lyssnar vi, har de hört eller sett en ost som är bra så lyssnar vi. Även om en kund kommer med idéer så tar vi till oss det. Man måste vara lyhörd så att vi verkligen har ett sortiment som kunden vill ha, säger Annika Finell, delikatessansvarig på Ica Kvantum Sollentuna.
En av de idéerna, en egentillverkad brietårta möts kunderna av direkt på de många och tydliga exponeringsplatserna mitt på golvet framför delidisken.
– Den är toppad med frukt, nötter och honung och sen gratinerar kunden den själv. Den har gått i fyra veckor nu och den ökar för varje vecka som går, säger Linda Wester, också delikatessansvarig och uppfinnare av tårtan. Nästa vecka ska hon lansera ytterligare en nyhet ,men vad det är förblir en hemlighet tills dess.
Tillsammans har Annika Finell och Linda Wester mer än 40 års branscherfarenhet och båda har ett intresse för mat. Förutom några kurser om året pratar den samlade personalen i delidisken mycket med varandra samt läser på om olika ostar för att kunna informera kunderna.
På Ica Kvantum Sollentuna är det bredd som gäller, bredd i utbud och bredd i
Tips: Så säljer du ost som proffsen:
|
kunskap. Det som exponeras, bland annat en egen billighetsbrie som fylls på två-tre gånger om dagen, är också det som butiken tjänar pengar på. Brietårtan följs av klippvaror, egenpackad ost samt delikatesser.
– Man möts av färskvaror direkt, och ost ger en stark färskvarukänsla, kött drar inte riktigt lika mycket längre, säger Annika Finell.
– Vår ostavdelning får ta plats, både delikattessdelen och den färdigpackade osten syns, den är inte undanskuffad, säger Linda Wester.
Det är så klart hushållsostenten på frukostmackan som säljer bäst, men det är de lite mer exklusiva ostarna som får kunderna att återvända, gång på gång. Och där är trenden just nu väldigt tydlig:
– Svenska lagrade ostar som man lyfter fram, eller ja hårda ostar överhuvudtaget går väldigt bra att sälja. De kostar lite mer men får man smaka på dem så motiverar de sig själva, säger Linda Wester.
Just smakprover är enligt personalen på Ica Kvantum A och O i en lyckad försäljning.
– Har man svårt att sälja något, testa smakprover. Är det ny produkt så måste man jobba aktivt med den. Det är demo som gäller, kunden vill veta vad som gäller, de vill veta hur det smakar innan de köper. Sen kanske man måste presentera det med ett tillbehör för att verkligen få det att lyfta.
Och just tillbehören har vuxit enormt de senaste åren.
– Marmeladen har fullkomligt exploderat. Förut var det bara fikonmarmelad nu finns det många olika sorter att välja mellan, säger Annika Finell.
Som ett exempel på detta råkar det ligga en tunna full med marmelad med smak av ”strawberry- daiquiri”.
– Den funkar bra till Brie, då den är ganska söt i smaken, kommenterar Linda Wester.
Ica Kvantum Sollentuna var nominerade till priset som årets ostavdelning förra året också och de har planer på att vinna även nästa och för att lyckas med det har både Linda Wester och Annika Finell önskemål om hur de ska nå det målet.
– Ännu mer vidareutbildning för att hålla uppe en hög standard, säger Linda Wester.
– Att jobba ännu mer med stammisar, det skulle vara kul att kunna anordna en vinkväll med ost eller liknande, säger Annika Finell.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.