Hemköp tar Lidl-utspelet med ro
Lidl Östermalms utspel om 10 procent rabatt för konkurrenternas stamkunder blev en viral succé. Hemköp-butiken ett stenkast bort tar saken med ro.
– Det är helt okej för mig, säger Jerker Andersson, butikschef hos Hemköp Östermalm till Fri Köpenskap.
Rabatten gäller för alla för alla kunder som kan visa upp ett klubbkort från någon av konkurrenterna.
– Ja, det får väl ses som lite kaxigt. Men vi vill göra något speciellt kring invigningen och vi har ingen egen kundklubb, säger Petra Whitehead, pressansvarig, till Fri Köpenskap
Hemköp-butiken har respekt för konkurrensen men tar det hela med ro.
– Jag uppskattar att de är snälla mot kunderna men på Hemköp har vi inte längre något kort. Det sköts digitalt.
Han har inget problem med Lidls utspel.
– Det känns som ett vedertaget sätt att marknadsföra sig när man öppnar en ny butik.
Men konkurrensen ska bli spännande att bemöta tycker han. Butiken har gått väldigt bra under en längre tid och innan sommaren har den renoverats. Färskvarorna har lyfts och snabbkassorna har blivit flera. 50 procent av kunderna handlar i snabbkassorna.
– Väldigt bra tajmning till den nya konkurrensen. Det är klart att det kommer märkas att det kommer en aktör till men jag ser det inte riktigt så.
Lidl flyttar in i Coops gamla lokaler, och det blir en tydligare skillnad mellan butikerna i området nu – menar Jerker Andersson.
– På sikt kommer konkurrensen att vara positiv. Jag tror att Lidl och Hemköp kompletterar varandra väldigt bra.