Nu ska Änglamark förändras i grunden
Det omfattande arbetet som pågått i omkring ett år innebär inte bara en förändring av logotyper och utseende. Sortimentet växer successivt från dagens omkring 650 till 1000 produkter år 2020.
–Det är första gången på 15 år som vi i princip rör Änglamark. Och det rör sig inte om några mindre förändringar. Vi har gått igenom och förnyat hela sortimentet rakt igenom i alla kategorier, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop till Fri Köpenskap.
Varumärket beskrivs som juvelen i kronan – och detta med fog. 1991 togs varumärket fram efter påtryckningar från medlemmarna, och sedan dess har prisutmärkelserna avlöst varandra.
–Änglamark blev en förkämpe för hållbarhet i en tid då dagligvaruhandeln i övrigt inte riktigt brydde sig, berättar Björn Larsson och fortsätter:
–Men varumärkets styrka har också varit svagheten. Eftersom Änglamark haft ett så högt anseende hos konsumenterna har man heller inte riktigt vågat röra det.
Fram tills nu. Inom ett par veckor sker en större lansering då majoriteten av de nya produkterna ska ha nått handeln.
– Bland de nya produkterna så har det främst handlat om att fånga upp mattrenderna. Vegetariskt, veganskt, snabbmat och ”to go” exempelvis.
För att uppmuntra försäljningen av Änglamark ytterligare har Coop i den egna onlinebutiken dessutom plockat fram en egen avdelning särskilt för Änglamarks produkter.
–Eftersom vi har jobbat mycket med bredden är det tänkt att man, om man vill, ska kunna handla alla de dagligvaror man behöver i Änglamark-avdelningen.