”Postombuden kan räkna med ännu mer kaos”
Dagligvaruhandelns postombud fick ta kraftigt med stryk under förra årets Black friday. Många avdelningar gick på knäna så till den grad att flera butiker har hoppat av eller hotat med att hoppa av som ombud.
– Vi överlever, men det är på marginalen, sa Mikael Pettersson, butikschef på Stora Coop i Orminge till Fri Köpenskap förra året.
Under hösten har Coop och Ica omförhandlat sina avtal. Presschef Tobias Rydergren på Coop Sverige har respekt för den ökande e-handeln men är inte orolig i år.
– Vi har förhandlat om våra avtal och med förändrad ersättning så finns utrymme att tillsätta mer personal. Dessutom ska förbättrad teknik hjälpa till att korta köerna, säger han till Fri Köpenskap.
E-handlarna, som ska förse svenskarna med paket är däremot inte lika övertygade om att systemet kommer att hålla ihop. Förra året ökade e-handelns volymförsäljning med 51,1 procent mot föregående Black friday. Långt över paketdistributörerna och ombudens prognoser. Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus tror på ännu mer kaos i år.
– Försäljningen har ökat lavinartat även i år, och vi har ingen anledning att tro något annat än att det blir en lika stor om inte ännu större ökning i år. Våra siffror tyder på det, säger han.
Så huvudvärken i butikerna kommer att bli värre?
– Absolut, det kommer att bli ännu mer kaos i år. Förhoppningsvis blir konsumenterna lite bättre på att sprida ut sina leveranser över en längre tid, och det kan vi göra vårt bästa för att uppmuntra. Men i stora drag blir principen densamma. Kraftiga volymökningar.
Tillväxten på nätet är så stor att de befintliga paketleverantörerna inte hängt med, menar Johan Saxne. Nu har Bauhaus fått nog och skapar en egen logistikkedja med 40 lastbilar och distributionshubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Vi måste få upp hastigheten, särskilt eftersom problemen bara fortsätter att växa. Retursystemet fungerar inte och vi tvingas hela tiden jaga rätt på försvunna paket. Kunderna blir missnöjda, säger Johan Saxne.