Ica besvarar läkarkritiken: ”Vi ser inget dilemma alls”
Elin Karlsson, kirurg och ordförande i rådet för läkemedel, it och medicinteknik hos Sveriges läkarförbund gick i måndags till skarp attack mot Apotek Hjärtats 335 miljoners köp av nätläkartjänsten Min Doktor.
– Att apotek närmar sig läkartjänsterna är mycket oroväckande. Man skapar en utveckling som drivs av ekonomiska intressen, säger hon till Fri Köpenskap.
Ica besvarar kritiken i ett mejl.
– Det finns tydliga regler och riktlinjer som legitimerad personal självklart följer och som sitter djupt rotad hos alla läkare och apoteksmedarbetare. Dessutom finns det inte någon affärslogik för Apotek Hjärtat att driva till läkarbesök istället för att hjälpa kunden på plats med kvalificerade råd och produkter, säger Ola Fernvall, chef för extern kommunikation på Ica Gruppen.
Ser ni något dilemma med att apotek äger läkartjänster?
– Nej, inget alls. Vi kan inte, och har inte heller någon önskan att påverka läkarnas förskrivningar och vi bestämmer inte heller var patienten hämtar ut sina läkemedel. Frågan om apotek får äga vårdtjänstföretag har utretts i samband med omregleringen av apoteksmarknaden. Men regeringen kom då fram till att risken för att ett apotek indirekt skulle kunna påverka sina anställda förskrivares förskrivningsmönster som liten och ansåg därför inte att det fanns behov av restriktioner.
Vad ser ni för fördelar med Min Doktor?
– Vi vet att många patienter idag upplever att det tar för lång tid innan man får besöka en läkare. Genom att ge vård digitalt eller via drop-in kliniker vid våra butiker och apotek kan vi avlasta övrig primärvård och korta vårdköerna dessutom till lägre kostnader per vårdbesök för samhället. Affärslogiken för Ica Gruppen att gå in som delägare i Min Doktor är även att vi ser en möjlighet att göra våra handelsplatser ännu mer attraktiva.