Handlarna tror på framtiden
Framtidstron bland butikerna ökar i september. Samtidigt gör minskad tro på lönsamheten och antalet anställda att optimismen bland e-handlarna går åt motsatt håll och minskar. Framtidsförväntningarna är dock fortsatt högre bland e-handlarna.
Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.
Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal
anställda och lönsamhet, steg totalt till 96,7 i september jämfört med 95,2 i augusti. Framtidsförväntningarna i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 enheter till 98,4 och sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,9 enheter till 95.
E-handlarnas framtidstro försämrades. Framtidsindikatorn sjönk till 105,8 i
september från 108,3 i augusti.
"Efter en sommar som varit tuff för många butiker kan handlarna se fram emot
en starkare försäljningsperiod som kulminerar i den så viktiga julhandeln. I den stenhårda internationella konkurrens som råder vore en stark höstförsäljning välbehövlig för många butiker", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.