Ica: ”Vi växer snabbare än marknaden”
Ica:s e-handelsvolymer har vuxit snabbt särskilt sedan kedjans nya darkstore kommit igång i Stockholmsområdet.
– Vi ser en snabb tillväxt vilket är mycket roligt, säger Joakim Bohman, affärsområdeschef till Fri Köpenskap.
Den totala dagligvarumarknaden på nätet växte med 28 procent under andra kvartalet jämfört med fjolåret men för Ica gick det betydligt snabbare. 42 procent ökade jättens nätförsäljning.
– Det är också spännande att våra matkassar fortfarande ökar med 7 procent, vilket är imponerande med tanke på utvecklingen.
För lösplock ökade kedjans volymer så mycket som 52 procent. Fler darkstores beräknas vara på plats i Göteborg och Malmö innan så småningom Ocado-lösningen beräknas tillkomma i Stockholm 2022.
– Vi bedömer att vi är väl förberedda att möta efterfrågan i e-handelsomställningen.
Läs om vad den senaste e-barometern visade här:
Läs även om hur ökningen på dagligvaror var lägre än förväntat här: