23948sdkhjf

Dagligvaror driver näthandeln

Livsmedelsförsäljningen ökar mest på nätet och dagligvaruhandeln står för den största tillväxten. "De stora kedjorna har vågat satsa på allvar".

Den svenska näthandeln fortsätter att växa. Under andra kvartalet växte branschen med 14 procent och nu är det den tidigare så tröga livsmedelshandeln som driver på. Den ökade mest i alla kategorier med hela 28 procent, det framgår av E-barometern för 2018 års andra kvartal som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

–Branschen har varit långsam i starten men nu har de stora kedjorna vågat satsa, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom till Fri Köpenskap.

Prognosen är att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor 2018, vilket innebär 1,9 procent av den totala livsmedelshandelns omsättning. Dagligvaruhandeln ökar alltså rejält, men från små tal.

När kommer dagligvaruhandeln att nå de riktigt stora volymerna?

– Det är svårt att säga då dagligvaruhandeln på nätet framförallt varit koncentrerat till de stora städerna. Det finns en geografisk utmaning i Sverige som inte finns i länder som till exempel Storbritannien där avstånden är mindre. Men nu satsar de stora kedjorna allt mer och vi ser hur tillväxttalen växer konstant, säger Carin Blom och fortsätter:

– Det är en explosion som pågår men vi är också vanemänniskor och det gäller att även kompletteringshandeln sker online och där är vi inte ännu, det kan ta ett tag till innan handeln når ända fram.

Idag handlar cirka 12 procent av konsumenterna dagligvaror via nätet.

I E-barometern går det även att utläsa att mobiltelefonerna spelar en allt större roll för konsumenterna, i snitt görs 4 av 10 e-handelsköp på mobilen.

– Mobilförsäljningen följer samma mönster som resten av branschen fastän något mindre när det gäller möbler och andra stora dyra inköp, då vill folk gärna göra lite mer research och sitter då gärna vid en dator, säger Carin Blom.

Läs även om hur ökningen på dagligvaror var lägre än förväntat här:

Läs även om at Ica är nöjda med sin näthandelsutveckling här:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078