23948sdkhjf

Naturlig eller syntetisk hälsa – var ligger tillväxten?

Krönikören Johan Kaij väntar på första tuggan syntetiskt kött.

Det finns ett antal samtalsämnen som jag och min sambo försöker låta bli. Det mest infekterade är inställningen till naturligt socker jämfört med sötningsmedel, balanserad kost mot LCHF. Jag har en gång genomfört LCHF med extremt bra resultat vilket blir mitt argument, även om dess beviskraft (min midja) inte åldrats med full värdighet. Vi kommer inte överens, och vi kommer nog aldrig att göra det. Vi låter helt enkelt ämnet vara. Vi har inte samma syn på vad hälsosam kost är.

Vi är inte ensamma om en fragmenterad syn på frågan. I en studie från 2017 frågade vi 3000 konsumenter om ”vad hälsa är för dig”. De mest populära svaren var ”Motionera”, ”Äta varierat”, och ”Äta frukt och grönt” – saker som de flesta ställer upp på. Sen följer ”Undvika socker” på 25%, och ”Undvika tillsatser” med 23%, där sötningsmedel är en tydlig del. Kontrasten är återigen tydlig.

I samma studie säger 17% att de följer en diet, där LCHF klart störst med 9%. Nästan var 10:e svensk följer LCHF! Trenden är tydlig i dagligvaruhandeln där varumärken som Propud, Lindahls Kvarg, Barebells och andra low-carb/high protein produkter står för stora tillväxttal. Ni känner säkert någon som ersatt lunchen med 500 gram kvarg, eller kanske ätit gymklassikern keso och Fun Light.

För dem som utvecklar produkter och varumärken blir detta helt avgörande för framgång. Den som identifierar ”hälsa” som en trend, och sen inte identifierar exakt vad hälsa är i målgruppen tar risken att lanseringen faller platt – jag har sett det hända ett antal gånger.

Min spåkula säger att naturlighetstrenden fortsätter och framför allt får en stark effekt för konsumtionen av frukt och grönt, råvaror, rena produkter. Men vi kommer samtidigt se fler syntetiska sätt att undvika socker och kolhydrater samt öka proteinhalten i andra kategorier, en trend som fortfarande underskattas av många.

Snart kommer nästa intressanta symbolfråga – kött odlat i laboratorium, syntetiskt kött. Bra för miljön, men inte naturligt. Hur ser ni på det? Själv väntar jag ivrigt på första tuggan, och tror det blir en av de största tillväxtprodukterna om 3-5 år. Vi får se vem som har rätt!

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063