Vi kommer att skruva ner i framtiden
Food & Friends släpper för 15:e året i rad sin trendrapport för mat- och dryckesvärlden och reduktion är ett genomgående tema, därav temat ”Turn it down”. Enligt Food & Friends går det nu att skåda de stora ”megatrenderna” som förutsågs för 14 år sedan i de mindre trender som syns just nu.
I rapporten går det bland annat att utläsa att allt fler vill resa allt mer, men betala mindre för hotell. Mer avskalade men praktiska rum är lösningen och liknande utveckling syns inom handeln där mindre butiker, med rätt varor vid rätt tillfälle ersätter de stora varuhusen.
Återvinning och miljömedvetenhet är så klart en trend som endast fortsätter att rulla på och det hyperlokala är på modet.
Även köttätandet minskar betydligt, i Sverige med hela 4,6 procent enligt SJV.
– Trender tar tid och slår först igenom på allvar vid ett generationsskifte. Bland dagens ungdomar har många valt att äta mer grönt och ett spännande naturligt substitut för kött är frukten Jackfruit. Ja, det låter lite konstigt med en frukt som köttersättning, men dess trådiga, tuggiga konsistens har fått genomslag och kommer till Sverige snart, säger Lennart Wallander, vd Food & Friends i en kommentar.