23948sdkhjf

I väntan på onlineförsäljningen

Chefredaktör Maya Saksi om en oundviklig utveckling - som går att påverka.

I Sverige pratar kedjorna mest om mindre format på butiker i bostadsnära lägen och att onlineförsäljningen måste ta fart. Sneglar man över Atlanten både i USA och mot Fjärran Östern och framförallt då Kina ser man vart utvecklingen är på väg.

Amerikanska analytiker konstaterar att vi inte kommer att se explosionsartad försäljningsökning online, däremot ökar den väldigt långsamt om inte rent av har hamnat på en försäljningsplatå. Siffrorna varierar, men onlineförsäljningen i USA är mellan 5-7,5 procent. Samma kund använder flera kanaler och i stället för omni, kannibaliserar de på varandra.

Även om den digitala försäljningen trots detta är här för att stanna, krävs det mer investeringar i både digitala plattformar och i smidigare fysiska köpupplevelser. Det innebär fler butikuranger, amerikanska Kroger satsar på förarlösa bilar för hemkörning av mat. Betalningen och kassaköer är den svagaste punkten i köpupplevelsen, därför testar samma kedja olika lösningar för att kunderna ska kunna skanna varor och sedan passera en kontrollstation utan att stanna för betalning, eftersom systemet redan har känt av vilken kund som checkat in, skannat och som nu checkar ut genom att passera kontrollpunkten.

I Kina installeras system där kunden bara behöver le mot en kontrollpunkt för att köpet registreras. Å andra sidan inför Kina ett socialt kreditsystem baserat på liknande övervakning som förenklar shoppingen, så låt oss verkligen hoppas att vi inte får en sådan dystopisk framtid i Europa. Tekniken ska användas för att underlätta tillvaron och göra den säkrare, inte kontrollera kunder och medborgare.

Om två veckor är det Dagligvarugalan – du har väl köpt biljett? Jag hoppas att du kommer för att fira Sveriges bästa dagligvarubransch!

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078