Hållbar Livsmedelskedja vill ta tydligare grepp
Branschinitiativet Hållbar Livsmedelskedja startade i samband med matkonferensen Eat Stockholm Food Forum för tre år sedan.
Nu börjar konkreta resultat av arbetet ta form.
Målet för initiativet är att bidra till att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030, med fokus på den svenska livsmedelskedjan. De tre största dagligvaruaktörerna, Ica, Coop och Axfood är med, samt ett antal stora producentföretag. Arbetet koordineras av WWF.
Före sommaren presenterade initiativet en vägledning till mer hållbara produkter i livsmedelskedjan.
För att kunna leva upp till de höga målsättningarna att driva nyckelfrågor och skapa lösningar med mätbar betydelse där åtgärderna har potential att få brett genomslag, har initiativet tagit fram ett gediget material.
– Vägledningen består av två delar. I den första delen analyserar vi vad företagen behöver adressera, och visar exempel på åtgärder för att åstadkomma långsiktigt hållbara livsmedel. Därefter visar vi på åtgärder som företagen kan vidta redan i dag för att lyfta botten, det vill säga minimera den största negativa påverkan ut hållbarhetssynpunkt, samt växa toppen, öka andelen bättre produkter i livsmedelskedjan, säger Anna Richert, matexpert på WWF.
Initiativet har valt ut ett antal vanliga råvarukategorier: spannmål, mjölkprodukter, kött- och charkprodukter, vildfångad och odlad sjömat, frukt och grönt, vegetabiliska oljor, socker samt kaffe, te och kakao. De har analyserat vad företagen i livsmedelskedjan behöver adressera för att råvarukategorierna ska bli långsiktigt hållbara, så kallade väsentlighetsanalyser. Sådana har också gjorts för hela leverantörskedjan samt för förpackningar och emballage.
För att ytterligare konkretisera vad som behöver göras har man tagit fram Hållbarhetsagendor för varje kategori.
Som ett exempel tar Hållbarhetsagendan för spannmålsprodukter upp åtgärder som att öka andelen Krav- EU- och Sigillcertifierade produkter under ”Öka toppen” och att minimera andelen spannmål odlat med stråförkortningsmedel och med för hög kadmiumhalt, under ”Lyfta botten”.
– Att företagen nu samlas omkring denna viktiga fråga och tillsammans arbetar med hållbarhetsutmaningarna är mycket viktigt. Samverkan är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Claes Johansson, medlem i initiativets styrgrupp och hållbarhetschef på Lantmännen.
Initiativets förslag och åtgärder ska fördjupas ytterligare vid ett seminarium som hålls den 12 september under årets Livsmedelsdagar i Halmstad.
Här hittar du Hållbar Livsmedelskedjas vägledningar.