Matrebellerna upp 2,4 procent
Bergendahls ökade den totala försäljningen mellan april och juni med 1,0 procent i samtliga butiker och 0,6 procent i jämförbara. Ackumulerat från årets början steg den totala försäljningen 3,4 procent i samtliga och 2,8 i jämförbara.
Bäst gick det för Matrebellerna, som under andra kvartalet ökade försäljningen med 2,4 procent i både samtliga och jämförbara siffror. Ackumulerat från årets början blev utvecklingen i stället 3,1 procent i både samtliga och jämförbara.
– Sedan starten den 1 november 2009 har vi ökat försäljningen i jämförbara butiker varje månad, vilket vi naturligtvis är oerhört stolta över, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna till Fri Köpenskap.
Friheten för handlaren att styra över varor och pris framhålls som den största orsaken till den obrutna tillväxten.
– Man kan enklare skräddarsy sortiment och marknadsföring mot den lokala marknaden, förklarar Thomas Biverstedt.
Skalat från Matrebellernas siffror ökade Bergendahls under det andra kvartalet med 0,7 procent i samtliga butiker och 0,1 procent i jämförbara. Ackumulerat från årets början blev siffran 3,5 procent i samtliga och 2,7 procent i jämförbara.